23948sdkhjf

Brogyser på sværgodsrute

Ny omfartsvej i Nørre Snede betyder alligevel ikke farvel til alle lastvogne i bymidten

Ny omfartsvej i Nørre Snede betyder alligevel ikke farvel til alle lastvogne i bymidten



Den 8. december 2005, skrev vi her på redaktionen, at den vigtige sværgodsrute fra Herning Brande-området og ud til motorvej E45 blev truet af en ny øst-vestomfartsvej i Nørre Snede. Desværre kom vore bange anelser kom til at holde stik, for da den nye omfartsvej forleden blev taget i brug, viste det sig, at mange vindmølletransporter fortsat skal køre gennem bymidten i Nørre Snede.

På den nye omfartsvej er der nemlig en ny bro, der desværre er blevet bygget alt for lavt i forhold til de vindmølletransporter der daglig skal passere byen.

Da man tilbage i 90erne byggede den første omfartsvej, som fører den nord og sydgående trafik på rute 13 øst om byen, satte man samtidig en effektiv stopper for at de lange specialtransporter, som kommer vestfra kunne komme syd ud af byen mod Vejle.

I stedet blev man derefter nødt til at fortsætte lige ud mod Horsens som blev det nye mål, for hvor man kan køre på motorvej E45 med de lange og høje transporter. Nu er det så en nybygget og alt for lav bro, der sætter begrænsninger, så de store transporter blot skal fortsætte gennem byen som hidtil.

Officielt er broen 4,50 meter høj, men i praksis er den 4,70 meter høj.

En af de midtjyske sværgodstransportører, der står for mange transporter med store vindmølledele, vognmand Erik Rahbek Brande, siger direkte til Danmarks Transport-Tidende, at det bliver problematisk at passere den nye bro.

- Selv med bundsektioner på 4,50 m i diameter til vindmølletårne bliver det noget ”tummel”, hver gang vi skal igennem, og med de helt store møller er det ganske udelukket. Der er vi nødt til at køre gennem bymidten i stedet. Det er rent amatøragtigt at lave den slags, når der nu er så stort et behov for fri passage med stor højde, siger Erik Rahbek.

Vognmanden forstår ikke, hvorfor man ikke ændrer rundkørslen ved Riis syd for Give, så de helt store sværgodstransporter kan køre ind på den nye vej direkte til Horsens. Det er kun rundkørslen der skal passes til ellers er der helt fri bane til motorvejstilkørslen ved Horsens Syd, og så vil man undgå at skulle passere byer som Klovborg og Lund vest for Horsens. Denne løsning ville samtidig give betydelig færre gener for alle trafikanter, og det er som sagt blot en enkelt rundkørsel, hvor der skal ske tilpasninger.

Foto: Den vestlige rundkørsel, som er blevet udvidet så de høje sværgodstransporter fortsat kan køre lige ind gennem byen, på grund af de alt for lave bro.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094