23948sdkhjf

Et totalt vrangbillede

EP-parlamentarikerne Anne E. Jensen, V, siger tillykke til Flemming Hansen, som har kæmpet ihærdigt i denne sag mod en mere end vrangvillig tysk transportminister.

EP-parlamentarikerne Anne E. Jensen, V, siger tillykke til Flemming Hansen, som har kæmpet ihærdigt i denne sag mod en mere end vrangvillig tysk transportminister.



- De velkendte bro-skeptiske eksperter har ment, at løsningen er risikabel og dyr for Danmark, og at tyskere og svenskere slipper helt gratis. Det er et totalt vrangbillede af den aftale, der nu ligger. De danske skatteborgere får tvært imod en bro gratis. Brugerne skal betale den danske del. Så også svenskere, nordmænd, polakker og tyskere kommer til fulde til at betale, for det gode de får med den hurtigere forbindelse mellem Skandinavien og fastlandet. Nemlig når de kører over broen, påpeger Anne E. Jensen og nævner, at de tyske skatteborgere til gengæld skal af med 6 mia. kroner til motorveje og jernbaner på den tyske side frem til broen.

Samme pris som færgen

Hun vedgår, at den danske stat kommer til at eje broen alene og dermed påtage sig den endelige risiko. Det statsejede bro-selskab ”Sund og Bælt” - der med stor succes driver Storebæltsbroen og Øresundsbroen - skal nu gennem et datterselskab bygge og drive Femern Bælt-forbindelsen. Pengene skaffes i første omgang ved at låne på de internationale kapitalmarkeder, og ved at EU giver et tilskud på hen ved 20 -25 pct. af prisen. Renter og afdrag på lånene betales herefter af de indtægter, bro-selskabet får ved brugerbetalingen. Det kommer nemlig til at koste det samme at køre over broen, som det koster at tage en færge i dag. Danmark har oven i købet sikret sig, at man kan bruge indtægterne fra broen til at dække landanlæggene på den danske side, hvor det er de tyske skatteborgere, der må betale på den tyske side.

EU-støtte

- Forbindelsen over Femern Bælt vil stå højt på listen til at få EU-støtte. Femern broen opfylder alle betingelser for at få støtte: Den er grænseoverskridende, den giver europæisk merværdi, og bygningen af den kommer i gang inden 2013.

Derfor er jeg sikker på, at der bliver afsat penge til Femern ud af de 7 mia. Euro, EU har afsat til at støtte grænseoverskridende transportprojekter i perioden 2007-2013, siger den danske EU-parlamentariker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078