Bekymret over modul-restriktioner
HTS er glad for tanken om ”fælles-skandinaviske reger” i udkastet til ny bekendtgørelse om modulvogntog, men advarer i sit høringssvar mod at skabe danske særregler
HTS som i sit høringssvar også taler på vegne af ITD og Frode Laursen A/S, er glad for,
at grundtanken bag bekendtgørelsen, er at sigte mod ”fælles-skandinaviske regler”. Det bør tilsikres, at reglerne indebærer, at svensk materiel kan køre i Danmark, og at danske modulvogntog kan køre i Sverige og i Finland.
Men der så vidt muligt ikke indføres særregler og særkrav til modulvogntog i Danmark, medmindre der er helt særligt faglige (trafiksikkerhedsmæssige) krav, som gør sig gældende, lyder det fra HTS, som lægger stor vægt på, at forsøgsordningen igangsættes hurtigst muligt og gerne ser forsøgsordningens forskellige elementer, herunder fastlæggelsen af vejnet m.v., evalueret løbende for at sikre en udvidelse af ordningen til en større del af vejnettet, herunder også antallet af havne og transportcentre.
- Ønsket om en løbende evaluering gælder også med hensyn til de køretøjstekniske forhold. Vi har med tilfredshed noteret, at Færdselsstyrelsen har foreslået væsentligt lempede krav om EBS, samt at kravet om, at 20 pct. af vogntogsvægten skal hvile på de drivende hjul ikke gælder for modulvogntog.
Restriktioner- Vi er generelt meget bekymrede over de restriktioner, som bekendtgørelsesudkastet lægger op til i forbindelse med MVT Type 3 – link-trailer.
Her foreslår Færdselsstyrelsen særlige krav angiveligt for at begrænse arealbehovet henholdsvis en kortere link-trailer samt styrbare aksler, men der er efter HTS’ vurdering tale om dårlige løsninger, som reelt vil true med at underminere selve forsøgsordningen. Kravet om en kortere link-trailer betyder et afgørende brud med den grundlæggende ide med modulvogntog, hvor nuværende enheder kan kobles sammen.
Og kravet om styrbare aksler er også en dårlig løsning, da danske tvangsstyrbare link-trailere, efter det for HTS oplyste, ikke lovligt må køre over 40 km/t i Sverige. Yderligere betyder de danske krav, at svenske link-trailere ikke må køre i Danmark, fremhæver HTS