23948sdkhjf

Prisspænd på fragtrater øges

Chaufførmangel og maut har øget prisspændet på landevejstransporter i Tyskland markant.

Chaufførmangel og maut har øget prisspændet på landevejstransporter i Tyskland markant.



Der er stor forskel på den pris transportkøberne betaler for den samme transport, hvis man skal tro en benchmark undersøgelse fra det tyske Bundesverbands für Materialwirtschaft, Einkauf und Logistik (BME). Inden for landevejstransporter er prisspændet mellem laveste og højeste pris øget fra 30 til 50 procent i den senere år, fortalte Volkmar Klein, der har stået i spidsen for BME’s undersøgelse, på en konference om køb af transportydelser i Frankfurt.

Det er først og fremmest indførelsen af kilometerafgiften på de tyske motorveje, som får skylden for det voksende prisspænd. Men begyndende chaufførmangel og skærpede arbejdstidsbestemmelser er også med til at presse priserne i vejret.

Mest i luften

Prisspændet på fragtraterne er dog beskedent inden for landevejstransporten, hvis man sammenligner med luftfragt og søfart. Inden for luftfragt kan der være en prisforskel på hele 130 procent på laveste og højeste tilbud. Endnu værre er det inden for søfart, hvor BME’s undersøgelse taler et prisspænd på hele 200 procent.

Årsagen er ifølge Volkmar Klein, at der er relativt mange uerfarne transportkøbere inden for luftfragt og søfart.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058