23948sdkhjf

Tredjeplads til det danske hold fra Skifter

Førstepladsen i verdensmesterskaberne for servicepersonale i Volvo-regi gik til et svensk hold

Førstepladsen i verdensmesterskaberne for servicepersonale i Volvo-regi gik til et svensk hold



Det var kun et lille halvt point, der skilte det danske hold Ninety Nine fra andenpladsen i den globale VISTA-konkurrence, der er lastvognsfabrikanten Volvos konkurrence for servicepersonale.

Men tredjepladsen er dog en meget flot præstation, når man tænker på hvor mange konkurrenter det danske hold har været op i mod ved konkurrencen, der blev afholdt i Göteborg i går.

I den jyske Volvo lastvognsforhandler Skifter Lastbil A/S kan man godt være meget stolte af den flotte placering til team Ninety Nine, der fik adgang til finalen som nordiske mestre, og nu kan prale af at være nummer tre på verdensplan.

Kvaliteten inden for feltet må i øvrigt være høj på Volvos værksteder i Norden, for ud af de fem bedste hold var de fire nemlig fra Norden.

Global dyst

Den første VISTA mekaniker konkurrence startede helt tilbage i 1957 og i år er det 30 år siden at konkurrencen blev global.

I denne VISTA-konkurrence har der deltaget 3245 hold fra 68 lande med 12.858 deltagere.

Siden har der været regionale konkurrencer mellem 13 forskellige regioner, hvor der til sidst er 30 teams som er endt i Vista finalen i Göteborg.

Deltagerne er kommet fra stort set hele verden, bortset fra det Nordamerikanske marked.

Selv konkurrencen ved Finalen i Göteborg bestod i et forløb med 14 teststationer, hvor man hvert sted havde 15 minutter til løsning af en konkret opgave. Hvis opgaven er løst korrekt og man har afsluttet inden udløbet af de 15 minutter tæller tidsfaktoren med i vurderingen. Var opgaven løst forkert, blev der ingen points. Teststationerne omfatter både konkrete fejl på lastvogne, som opgaver i mere laboratorieprægede miljøer.

Gavner kunderne

VD for Volvo Lastvagnar Staffan Jufors udtalte under et pressemøde i Göteborg, at VISTA bidrager til at højne imaget for lastvognsmekanikerne, og det hjælper med til at gøre det nemmere at rekruttere nye medarbejdere til Volvos serviceværksteder.

- Det er ikke let at få nye medarbejdere, men Volvo har det på dette område lettere end mange af sine konkurrenter. Formålet med konkurrencen er at styrke medarbejdernes kompetence på f.eks. fejlsøgning, fordi det drejer sig om at få fundet fejlen og få den udbedret så hurtigt som muligt, så kunden kan få sin lastvogn ud at køre igen. Dermed gavner det i den sidste ende kunderne, sagde Staffan Jufors.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078