Afrika var for første gang vært for en diplomatkonference den 14-18. maj 2007 i Nairobi, Kenya. På konferencen blev der vedtaget en ny konvention om ansvar for fjernelse af skibsvrag, oplyser Søfartsstyrelsen.
Konventionen fastsætter internationale regler om rettigheder for stater til at kræve vrag fjernet og få omkostningerne betalt af rederens forsikringsselskab.
Rederen får pligt til at fjerne vrag, der er en fare for andre skibe eller miljøet. Også containere, der falder over bord fra skibe skal fjernes
Rederen vil være ansvarlig, uanset om der er begået fejl fra hans side. Hvis myndighederne skal afmærke vraget eller selv fjerne vraget, kan de sende regningen til rederens forsikringsselskab. Der indføres en forsikring, som bliver obligatorisk for alle skibe på 300 BT eller derover.
Vragfjernelseskonventionen har været undervejs i mange år, og det er nu endelig lykkedes at få opbakning til en global løsning. Når det har taget tid skyldes det, at det var nødvendigt at opnå den rigtige balance mellem ønsket om en international regulering og nogle staters ønsker om at kunne agere selvstændigt inden for deres territorium. Danmark har aktivt medvirket til konventionens vedtagelse. Den udgør det sidste ”udestående” i arbejdet med at sikre, at forskellige typer af skader på miljøet er dækket af objektivt ansvar for rederen, fremhæver Søfartsstyrelsen
Konventionen gælder som udgangspunkt i den eksklusive økonomiske zone, som begynder uden for søterritoriet. Da de fleste vrag befinder sig på søterritoriet har Danmark været et af de få lande, der holdt fast på, at konventionen også skulle kunne anvendes på vrag, der måtte befinde sig på søterritoriet tættere på kysten. Dette er nu lykkedes.