23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Arbejdstid på bristepunktet

Transporterhvervet skilte sig ud som et af de erhverv, som siden 1995 har forøget antallet af arbejdstimer mest, i vismands-rapporten, som kom i går.

Transporterhvervet skilte sig ud som et af de erhverv, som siden 1995 har forøget antallet af arbejdstimer mest, i vismands-rapporten, som kom i går.

- Der bliver knoklet i transporterhvervet, og det er nu dokumenteret af vismændene, siger adm. direktør Erik Østergaard i DTL

Det fremgår af analysen, at antallet af årlige arbejdstimer pr. beskæftiget i transportvirksomheder, post og telekommunikation er vokset fra knap 1.700 timer i 1995 til over 1.800 timer i 2006. Det er flere timer end medarbejderne i f.eks. byggeriet og landbruget præsentere og væsentligt over industriens 1.650 timer.

- Spørgsmålet er dog, hvordan udviklingen vil være fremadrettet. Jeg er alvorligt bekymret for, om det er muligt at øge antallet af arbejdstimer pr. medarbejder i transporterhvervet ret meget mere. Tværtimod frygter jeg et fald, siger Erik Østergaard.

Stramninger

Han peger på, at det ikke mindst skyldes de stramninger, der er sket over for transporterhvervet i den seneste tid. F.eks. er chauffører blevet omfattet af arbejdstidsregler oven på de i forvejen snærende køre- og hviletidsregler. Det reducerer især muligheden for natarbejde. Samtidig er sanktionerne over for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne strammes i et omfang, så man i praksis er nødt til at nedsætte køretid og øge hviletiden med en god margin til grænserne for at være sikker på at undgå enhver overskridelse – også de bagatelagtige, siger DTL-direktøren.

DTL har sammen med andre transportorganisationer bidraget med knap 100 konkrete forslag til Vejgodsstrategien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062