23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

ITD: EU-forslag strider mod EU-principper

Det indre marked undergraves og miljøbelastningen stiger, hvis EU-Kommissionens forslag om stramme cabotageregler bliver vedtaget.

Det indre marked undergraves og miljøbelastningen stiger, hvis EU-Kommissionens forslag om stramme cabotageregler bliver vedtaget.





Det mener ITD’s formand, direktør Mogens Therkelsen, der savner en saglig begrundelse for forslaget, som han påpeger er i direkte strid med EU’s grundlæggende principper om varernes frie bevægelighed og dermed hele ideen med det Indre Marked.

- Derudover vil en gennemførelse af forslaget betyde mere tomkørsel og dermed en øget miljøbelastning, understreger han. om det fremgik af gårsdagens TTN, så vil EU-Kommisionen begrænse antallet af cabotageture til højst tre og den sidste tur skal være afsluttet inden for syv dage.

Optimeret returkørsel

- Cabotage er en vigtig forudsætning for, at danske transportvirksomheder kan udføre effektive transport- og logistikløsninger i EU. Danske vognmænd har været utroligt dygtige til at udnytte cabotagemuligheden til at optimere returkørslen i de geografisk større nabolande og har derved kunnet fastholde og etablere nye kunderelationer i en lang række europæiske lande, hedder det fra ITD.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078