23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Et sekundært luftfragtsmarked i Norden

Afrika fylder ikke meget i luftfragts-statistikkerne for de nordiske lande. Men – nogen trafik er der, og den er til bedre rater, end mange andre markeder kan præstere.

Afrika fylder ikke meget i luftfragts-statistikkerne for de nordiske lande. Men – nogen trafik er der, og den er til bedre rater, end mange andre markeder kan præstere.





I alt genererede Danmark, Norge, Sverige og Finland tilsammen 18,349 tons eksport-luftfragt med kurs mod Afrika i 2006. Det er kun en smule mere end Danmarks eksport-luftfragt til Europa i samme år!

Og det svarede så til 4.6 procent af Nordens samlede eksport-luftsmængder på 401,284 tons.

Største generator for eksportluftfragt til Afrika var Sverige med 7,117 tons i 2006. Danmark lå på 2. pladsen i Norden med 6,933 tons, fulgt af Finland med 2,636 tons og endelig Norge med 1,669 tons.

Fremover

Og hvordan vil det så udvikle sig i årene fremover? En markedsundersøgelse viser, at den årlige vækst i Afrika-fragten vil være seks procent i Sverige, fire procent i Danmark, 5.9 procent i Finland og endelig 4.2 procent i Norge.

De store selskaber i denne trafik er Air France/KLM og Martinair – og de tilbyder et forgrenet netværk af afrikanske destinationer for også nordiske eksportører.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062