23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vagars luftfragt i ubrudt vækst

Det er ganske let at tegne kurven for udviklingen i luftfragten på Færøernes lufthavn, Vagar: En lige stejlt opadstigende linie..

Det er ganske let at tegne kurven for udviklingen i luftfragten på Færøernes lufthavn, Vagar: En lige stejlt opadstigende linie..





I marts måned skete det således igen: De friske statistikker siger, at lufthavnens samlede luftfragtmængder steg med 52.8 procent sammenlignet med samme måned året før.

I januar var tilsvarende stigningen 35.7 procent, og i februar 39.7 procent.

Naturligvis afspejler de faktiske mængder dels den flykapacitet, der er til rådighed, dels lufthavnens begrænsninger i størrelsen af fly, der kan operere, og endelig dels også det færøske markeds størrelse.

Således gik i januar 33.8 tons fragt gennem Vagar, i februar var det 39.4 tons, og i marts var det så 45,7 tons. Samlet for 1. kvartal 2007 altså 118.9 tons efter en stigning på 43.3 procent.

Presset

Overraskende, siger Atlantic Airways

- Vi har faktisk også selv været ganske overraskede over at se disse fortsatte stigninger, siger Egin Simonsen, Atlantic Airways stationschef i Vagar.

- Indtil videre har vi klaret det ved dels at udnytte enhver ledig kapacitet på de enkelte af dagens tre afgange til gunst for fragten. Samtidig har vi fløjet 4-5 rene fragtflyvninger til Færøerne for at skære ned på puklerne, og det har taget presset.

- Men vi er nu faktisk midt i arbejdet med at kulegrave hele fragtvirksomheden for at se, om vi for eksempel i samarbejde med speditørerne kan tilrettelægge en mere jævn strøm i fragt-flowet. Kan vi det, kan vi langt bedre tilrettede udnyttelsen af kapacitet på de enkelte afgange, og det ville lette meget på situationen.

- Som det er nu, kommer fragten ofte pludseligt i ”bunker”, som det kan være svært at håndtere tilfredsstillende. Så har speditørerne i stedet måttet booke deres fragt om til søfragt, hvor der er en afgang torsdag, der gør det muligt at have alt godset ude i Færøerne om mandagen. Men – vi vil da helst flyve vores fragt!

Hidsig trend

- Nu må vi se, om denne hidsige trend i 2007 bare fortsætter og fortsætter. Normalt plejer det at ændre sig op mod sommeren – men intet er jo normalt nu om dage.

Heldigvis for luftfragten, der jo primært kommer i retning mod Færøerne, er udviklingen i postmængderne mindre, nemlig 3.3 procent til 112 tons i første kvartal. Det har givet lidt bedre plads til fragten…

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094