23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kritik af ufærdige EU-regler

Det er for tidligt med Kommissionens ros af de nye køre- hviletidsregler, som trådte i kraft i går, mener DTL

Det er for tidligt med Kommissionens ros af de nye køre- hviletidsregler, som trådte i kraft i går, mener DTL






Derudover vil man i de næste 1-2 år arbejde med at få en fælles opfattelse blandt de nationale myndigheder af, hvordan reglerne skal forstås
- Det er derfor for tidligt, at Kommissionen allerede nu fastslår, at konkurrencen medlemslandene imellem er sikret, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som tilføjer, at DTL vil følge sagen grundigt til dørs i Danmark og EU.
Stramning og lempelse
Umiddelbart medfører de nye regler ikke de helt store forandringer. På køretiden indføres en begrænsning på den ugentlige køretid. Når det gælder den daglige hviletid, er det delte daglige hvil på 12 timer blevet strammet op, så det kun kan deles i to perioder på henholdsvis 3 og 9 timer, og så sker der en lille lempelse af det daglige hvil på 9 timer. Tidligere skulle de to manglende timer kompenseres inden for den følgende uge, men fremover skal der ikke kompenseres for de manglende timer.





Blandt DTLs kritikpunkter er f.eks. at man endnu ikke ved, om en medchauffør, der sidder ved siden af chaufføren, er på arbejde eller ikke på arbejde. Er det køretid, eller er det hviletid?
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079