23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stigning på 4.6 procent over de næste fem år

Prognosen dækker perioden 2006-12, og for 2006 anfører materialet en samlet tonnage ud af Danmark på 84,087 tons. Det sikrer det danske marked en placering som Skandinaviens næststørste eksport-luftfragtmarked, naturligvis overgået af Sverige, der genererede 165,348 tons luftfragt i samme år.

Danmark slår dermed lige netop Norge, der sendte i alt 74,162 tons eksport-luftfragt ud af landet.

Danmarks største eksport-luftfragtmarked er Asien, der i 2006 tegnede sig for 30,466 tons fragt, svarende til 36 procent af de samlede mængder. Denne trafik vil efter prognosen vokse med 5.3 procent årligt ? altså pænt over gennemsnittet. I 2012 vil således mængderne til Asien være vokset til ca 41,500 tons, svarende til en andel på 37 procent af de i alt 110,000 tons, Danmark til den tid vil sende i luften.

Danmarks næststørste marked er Nordamerika, der i 2006 opsugede 22,350 tons. Det vil i perioden vokse lidt under gennemsnittet til fire procent årligt, til 28,000 tons i 2012, hvor markedet således vil udgøre 25,000 tons.

ATA/ikke-IATA fragt

Det nye talmateriale gør det også muligt at tilnærme sig en vurdering af, hvordan fragten fordeler sig på IATA og ikke-IATA selskaber.

For Danmarks vedkommende er IATA-andelen omkring 79 procent i 2006-tal, mens Norge topper med 88 procent. Det svenske marked ligger lavere med sine 71 procent ? og det skyldes givetvis den omfattende chartertrafik ud af Sverige, drevet af de tunge industri-lokomotiver, der ofte har brug for her-og-nu transport af tunge eller out-size forsendelser til eksportmarkeder rundt om i verden.

I øvrigt siger prognosen også, at det svenske marked vil vokse med fem procent årligt frem til 2012, mens det norske marked vil vokse med 4.1 procent i samme periode.

Vækstmæssigt vil det finske marked dog vokse mest, nemlig med 5.2 procent fra77,687 tons i 2006 til 105,500 tons i 2012. For Finland er der desværre endnu ingen CASS-tal, der kan gøre en IATA-andel synlig.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078