23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Godt samarbejde om undersøgelsen

ITD og DTL har stået last og brast omkring undersøgelsen af tachografens alvorlige virkning på branchen. Aldrig har to organisationer været så enige om resultatet, - og vejen.

ITD og DTL har stået last og brast omkring undersøgelsen af tachografens alvorlige virkning på branchen. Aldrig har to organisationer været så enige om resultatet, - og vejen.

Sektionsleder Lars Nielsen, ITD siger:

- Vi har været fælles om alt i undersøgelsen. Lige fra den grundlæggende tilrettelæggelse til udpegelsen af de virksomheder, vi skulle bruge til casen.

- Vi havde fået den digitale fartskriver, der skulle være så god og så nøjagtig. Problemet var bare, at den svarede til de tekniske specifikationer, man havde stillet som krav, da man i sin tid vedtog apparatet. Og det var den situation - samt vedvarende udtalelser fra vores medlemsvirksomheder - der fik os til at foretage kontrollen mellem digitalt og analogt registrerede køretider.

- Da vi fik afvigelserne at vide, satte vi produktionsanalytikere og økonomer til at regne på tallene, og det endelige resultat af sammenligningen - de store økonomiske tab - kom bag på os.

- Det er klart, at målemetoden i den digitale tachograf skal laves om. Og i den henseende er vi allerede nået et stykke. DTL har forelagt resultatet for ministerierne, og vi er i fuld sving med at oversætte analyseresultat og artikler til engelsk, så vi kan fremlægge dem som dokumentation i IRU. Beviset leveres i øjeblikket..

En løsning på måleproblemet

- IRU sidder med i den arbejdsgruppe, som EU Kommissionen har nedsat og som rummer repræsentanter fra alle EU's medlemslande og den internationale chaufførføderation, fortsætter Lars Nielsen. - Det er arbejdsgruppens primære opgave at kigge på fortolkningen af køre-hviletidsreglerne i EU og sikre ens fortolkning af regelsættet. Den digitale tachograf er givet i opdrag til en svensk konsulentgruppe, der blandt andre tæller Svenska Vägvärket, der har stor forstand på det tekniske.

De skal finde en løsning på måleproblemet, og tænke fremtid - så vi - også på sigt - har et universelt og optimalt fungerende instrument.

- Også den hollandske vognmandsforening, Transport & Logistik Neederlandse, har for kort tid siden antydet, at hollandske vognmænd mistænkte fejl i de digitale målinger. ITD's og DTL's undersøgelse kompletterer i høj grad TLN's formodninger og skulle gerne munde ud i, at alle lande i EU fortolker køre-hviletidsreglerne ens og at den digitale tachograf bliver korrigeret, så den registrerer køretid for sig og hviletid for sig, slutter Lars Nielsen, ITD.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.092