Den kommende metro-løsning må ikke standse for udviklingen og optimering af selve rammerne for mobilitet og fremkommelighed i hovedstaden, mener HTS
Den kommende københavnske metro-satsning, Cityring, hilses velkommen af HTS (tidligere HTS-A), som sammen med S-togsforbindelsen Ringbanen ser et løft af den kollektive trafik, som kan være med til at afhjælpe de store trængsel-problemer til og fra hovedstadsområdet.
Men HTS lægger ikke skjul på, at den stigende trængsel inden for samt til/fra hovedstadsområdet og udviklingen hen mod en metropol må forventes at 'sluge' den ekstra passagerkapacitet, som Cityringen forudsættes at bibringe det kollektive transportsystem fra ca. 2020 og frem.
- Den trufne beslutning om etablering af Cityringen må derfor ikke føre til, at der ikke også fremover tænkes i udvikling og optimering af rammerne for mobilitet og fremkommelighed blandt andet inden for det kollektive transportsystem i hovedstadsområdet, lyder det i et høringssvar fra HTS, der som repræsentant for en stor del af transporterhvervet, fremhæver den forbedring, som etableringen af en forbindelsesvej mellem Helsingør-motorvejen og Nordhavnen vil give i form af en forøgelse af kapaciteten og en mere direkte vejforbindelse for en af de primære 'fødekanaler' for person- og godstransport til/fra hovedstadsområdet.
-----