23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Broudsyn på containerskibe

IMO’s Maritime sikkerhedskomites møde for nylig i Istanbul handlede bl.a. om broudsyn på containerskibe og søvejsregler

IMO’s Maritime sikkerhedskomites møde for nylig i Istanbul handlede bl.a. om broudsyn på containerskibe og søvejsregler

Søfartsstyrelsen peger på, at de vigtigste emner var revurdering af IMO cirkulære 1206 om redningsmidler , nye meldelinjer for VTS Storebælt, anvendelse af asbest, broudsyn på containerskibe, ændring af Søvejsreglerne, korrosionsbeskyttelse, tilsyn på radioområdet, etablering af LRIT systemet og sikring af transportenheder under kombinerede land- og søtransporter.

Fartøjer må vige

I en række tilfælde har containerskibe foretaget en meget høj placering af containere på dækket, så udsynet er blevet begrænset. Det blev derfor drøftet, om de nuværende regler for broudsyn var gode nok. Flere lande fandt, at de nuværende regler var gode nok. Der kunne dog være tilfælde, hvor varierende containerstørrelser, og en uheldig stuvning, som først blev konstateret op til skibets afgang kunne medføre problemer med udsynet.

Blandt forslagene var også en ændring af søvejsreglerne, så fritidsfartøjer (altid) skal gå af vejen for erhvervsfartøjer. Forslaget blev bakket op af en række lande, mens andre udtrykte bekymring over, at en sådan regel vil være vanskelig at anvende i praksis, ligesom den ville bryde med fundamentale principper.

Den ændrede VTS Storebælt meldelinje i Nordenden af VTS området (inklusive Hatter) blev vedtaget. Ændringen træder i kraft den 1. juli 2007.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097