23948sdkhjf

Tidligst miljøzoner i 2008

Miljøministerens forslag om miljøzoner i Danmark kan tidligst træde i kraft i 2008 - DTL forudser udgifter på en milliard kroner for branchen frem til 2010.

Miljøministerens forslag om miljøzoner i Danmark kan tidligst træde i kraft i 2008 - DTL forudser udgifter på en milliard kroner for branchen frem til 2010.



Det ventes, at København, Frederiksberg og Aalborg, som kommer først, fordi man her er længst fremme, så høringer kan komme i gang. Senere ventes Århus og Odense at følge efter. Øvrige danske byer er ikke med i loven i første omgang.

Lastbiler og busser af Euro 2 standard og ældre skal have partikelfilter, hvis de vil køre i en miljøzone. Fra juli 2010 skal også Euro 3 lastbiler og busser have partikelfiltre, mens nyere lastbiler uden videre kan køre ind i miljøzonerne.

Urimelig udgifter

DTL peger på, at de netop indførteEuro4 krav betyder en reduktion af partikeludledningen med hele 80-90 procent i forhold til Euro 3. Derfor vil et krav om at eftermontere partikelfiltre på Euro 4-køretøjer ikke være rimeligt i forhold til den miljøeffekt, man kan opnå. Ministeren vil dog følge med i den ny viden, der måtte komme om partikelantal, -størrelse og deres karakter i udstødningen fra Euro 4 og Euro 5-køretøjer.

- Men udover investeringer i partikelfiltre og nye lastbiler forventer vi store udgifter i driftstab på grund af teknisk bøvl med at få filtrene til at virke, siger DTLs cheføkonom Ove Holm. DTL forventer at fortsætte arbejdet i den københavnske erfa-gruppe, der netop ser på teknikproblemerne. Samtidig vurderer DTL, at udgifterne for branchen vil løbe op i en milliard kroner frem til 2010.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062