23948sdkhjf

Alt tyder på, at opsvinget fortsætter

- Der er ingen indikationer på, at opsvinget ikke vil fortsætte også ind i 2007, udtaler Neel Frankman, administrerende direktør i DHL Express Danmark.

- Der er ingen indikationer på, at opsvinget ikke vil fortsætte også ind i 2007, udtaler Neel Frankman, administrerende direktør i DHL Express Danmark.



- Renten er stabil, den tyske økonomi, som vi er stærkt afhængige af i Danmark, er ved at rejse sig efter længere tids dvale, og Europas økonomi generelt ser sund ud. Og det gælder også den danske økonomi. En anden vigtig faktor, olieprisen, er igen stabiliseret.

- Det er muligt at en procent mere i rente vil få folk til at være en smule mere restriktive med forbruget, og at det vil få konsekvenser for opsvingets fart, men omvendt mener jeg ikke, vi er på vej ind i en nedtur. Forbrugsfesten fortsætter ind i 2007. Muligvis uden den voldsomme stigning, vi har set hidtil og muligvis på lidt lavere blus. Men stadig et højt forbrugsplateau.

- Det er mit indtryk, at danskerne har mange kontanter mellem hænderne. Og det betyder, at de køber meget. Vi importerer mange varer fra andre lande til forbrug her i landet, og det gør andre lande i Europa også, og det er med til at give hele transporterhvervet generelt et højt aktivitetsniveau - med gode indtjeningsmuligheder og en god naturlig organisk vækst.

De har deres egen vækst

- Men kapacitetsmangel kan være problemet, der får læsset til at vælte. Mangel på lastbiler, små leveringsvogne og ikke mindst chauffører kan blive en kæp i hjulet på vækstraterne for os alle. Det er i dag svært at se, hvor vi skal vende os hen for at få løst kapacitetsproblemerne, for Baltikum og Østeuropa er med deres indtræden i EU også i fuld gang med egen vækst og har brug for hele deres arbejdsstyrke til at understøtte udviklingen. Arbejdsløsheden der er også ved at være nul, så der kan vi heller ikke hente forstærkning.

- Politiske indgreb der gjorde det lettere for erhvervslivet at aktivere grupper, der normalt er sværere at få med på vognen, ville eventuelt kunne løse problemet. Jeg tænker på indvandrere, ældre, der klassisk har svært ved at få job, fordi virksomhedens "ansvar" er større, når vi ansætter en 60-årig end en der kun er 40. Eller kvinder for den sags skyld. Jeg synes jo, det ville være cool med lidt flere kvinder i transporterhvervet, for der er jo god plads til dem. Og et spændende arbejde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079