23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Caddy med høj himmel og automatgear

Volkswagen fine lille Caddy, der fortjent blev kåret som Årets Varebil 2005, er nu på markedet med automatgear ? den såkaldte DSG gearkasse. Den slags luksus hører til sjældenhederne i små varebiler, og det er egentligt en skam.

For i en varebilstype som Caddy, som ofte tilbringer rigtigt mange timer i tæt bytrafik, der bliver der ?filet? rigtigt meget på koblingen. En britisk rapport skønner, at helt op til en tredjedel af en time i tæt bytrafik tilbringes med koblingspedalen i bund.

Derfor pynter automatgearskassen også gevaldigt på Caddy, når man ser på bilen med chaufførbriller. DSG-gearet hører tilmed til, blandt de mest velfungerende af slagsen og fungere upåklageligt og kvikt.

Hvis man hellere selv vil styre op- og nedgearing, så kan man vælge manuel kontrol i stedet. Men det fandt vi nu ikke, at der var behov for.

Testbilen var udstyret med en såkaldt stigelem i taget lige over bagdørene til varerummet. En fiks detalje, hvis man pludseligt står med lidt for lange vareemner, blot man husker, at der er grænser for, hvor højt emnet rager i vejret.

En anden fiks detaljer er den todelte varerumsadskillelse, der sammen med det sammenklappelige passagersæde giver ekstra 60 centimeters længde på varerummet.

En tilsvarende Caddy med 1.9 liters TDI-motor koster 119.299 eksklusiv moms, mens versionen med DSG-gearet koster 131.999,- kroner.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109