23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aeroflot eller Volga-Dnepr: Hvem er størst?

Indtil videre har vi kun tallene for årets første ni måneder fra de to stridende selskaber ? Aeroflot og Volga-Dnepr Gruppen, der også tæller AirBridge Cargo.

På et pressemøde først i november pralede Volga-Dnepr med nu at have erobret førstepladsen fra det statslige selskab, Aeroflot.

Volga-Dnepr rapporterer for januar-september en samlet tonnage på 95,000 tons ? og det skulle, sagde man på mødet, betyde, at man nu havde overhalet Aeroflot, der hidtil har været alene om topplaceringen gennem tiderne.

Så let går det nu ikke: Årvågne observatører kan pege på statistikkerne fra Aeroflot, der taler et andet sprog: Her er de samlede mængder for de første ni måneder i året på 104,500 tons. Det er godt nok en slat mere?

Går vi tilbage i tiden for at checke Aeroflot?s performance viser sig det sig, at man, stadig ud fra januar-september tal, havde 106,900 tons i 2005, 103,300 tons i 2004 og 80,000 tons i 2003.

Med dagens tal er Volga-Dnepr altså ?kun? 19 procent over det volumen, som den store konkurrent til titlen, Aeroflot, havde i 2003. Og det jo er en anden sag?

Stor bliver større

Noget andet er så, at Volga-Dnepr med sit datterselskab AirBridge Cargo er i stormende fremgang. Chancen for at slå Aeroflot er så absolut til stede. Volga-Dnepr har som et særligt speciale charterflyvninger med den jættestore AN-124 Ruslan, og og det genererede godt 46 procent af alle gruppens indtægter fra internationale charters. Dernæst bidrog selskabets IL-76 charteroperationer med andre 18 procent, men det er givetvis en andel, der vil stige, efterhånden som Volga-Dnepr sætter stadig flere af de nye IL-76 fragtfly i drift: De har fået nye motorer og ny avionics, og det betyder, at de igen må operere i EU luftrum, som de har været udelukket fra på kommercielle operationer i flere år. Volga-Dnepr regner med at tage op til 17 af disse nye fly inden for ganske få år.

Rivende vækst

Datterselskabet AirBridge Cargo, der i øvrigt nu har fået sig eget AOC, er også i rivende vækst og vil modtage sin første Boeing 747-400F i oktober 2007, nr 2 i 2008 og endnu én på et senere tidspunkt. Foreløbig flyver selskabet med den ældre Boeing 747-200, der har en naturligvis tørst at mætte, men som dog bidrag med 33 procent af fragtindtægterne i årets første ni måneder.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094