23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Underkøringssikring ikke god nok

Crashtests viser, at den nye underkøringssikring på bagenden af lastvogne ikke virker efter hensigten.

Crashtests viser, at den nye underkøringssikring på bagenden af lastvogne ikke virker efter hensigten.

EUs krav til den pågældende bøjle under bagenden af lastvogne er falsk tryghed. Så hård er dommen efter den tyske pendant til FDM, ADAC, har testet den såkaldte underkøringssikring, der skal forhindre alvorlige personskader, når personvogne kører ind i lastvogne bagfra. Det er en type ulykker, som ofte betyder at personbilen kiler sig fast under lastvognens bagende og taget skrælles af med ofte dødelige konsekvenser for fører og passagerer i personbilen.


Bøjle må afstives

ADAC's test viser, at underkørings-'kofangeren' ikke fungerer efter hensigten, da frihøjden på 55 cm er for stor. Især når der er tale om små personvogne. Samtidig viser forsøgene, at bøjlen slet ikke er kraftig nok til at modstå kollisionerne. Derfor kræver de europæiske motororganisationer en revision af kravene, hvor frihøjden sænkes til 45 centimeter under bøjlen og at kravene til bøjlens afstivning øges.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093