23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Unfair udhængning af chauffører

Venstre-medlem af både Folketingets trafikudvalg og retsudvalget, Carsten Nonbo, mener, at lastbilchauffører har været udsat for en hetz i forbindelse med ulykker

Venstre-medlem af både Folketingets trafikudvalg og retsudvalget, Carsten Nonbo, mener, at lastbilchauffører har været udsat for en hetz i forbindelse med ulykker

Han oplever, at påstanden i medierne om at ”lastbiler er skyld i hvert 4. færdselsdrab i 2005” i virkeligheden er misbrug af statistik. Der findes ingen årsagsstatistik i forbindelse med disse sager.

- Jeg har derfor lavet min egen ”lommestatistik”, hvor jeg via Ritzau-telegrammer har kunnet registrere 250 trafikdrab ud af 332 i år 2005. I disse 250 er 63 lastbiler INVOLVEREDE – ikke nødvendigvis skyldige. Ved nærmere gennemgang af de 63, tør jeg godt påstå at, i de 35 ulykker (mere end halvdelen) er lastbilchaufføren uskyldig – og dermed OFFER for andres fejl. I de sidste 28 ulykker kan jeg ikke ”dømme” i 4 tilfælde, medens jeg vurderer, at lastbilchaufføren er skyldig i de 24, heraf de 11 højresvingsulykker. Blandt de sidste 13 dødsulykker, er de 3 eneulykker, hvor chaufføren selv døde – enten som følge af ulykken, eller også på grund af blodprop. De 10 resterende var venstresving og vigepligt samt bagendekollision på motorvej, fremhæver Carsten Nonbo.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062