23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Urimelige partikelfilter-krav

Oppositionen opfører sig i lodret strid med fakta, når den påstår, at problemerne med partikelforureningen først for alvor vil blive løst, når Euro 6 normen bliver lovpligtig

Oppositionen opfører sig i lodret strid med fakta, når den påstår, at problemerne med partikelforureningen først for alvor vil blive løst, når Euro 6 normen bliver lovpligtig

Det mener DTLs direktør Erik Østergaard, efter, at Socialdemokraterne, SF, De radikale og Enhedslisten i breve til justitsministeren og miljøministeren har kritiseret det kommende lovforslag om krav om montering af partikelfiltre på tunge køretøjer i miljøzoner. Det er for slapt mener partierne.

- Nogle af oppositionens forslag vil slet ikke give den miljøeffekt, som man tror. Andre er så økonomisk tunge, at de er uden sammenhæng med den miljøgevinst, man søger at opnå, lyder det fra DTL som påpeger, at de moderne lastbiler med Euro 3-motorer nedbringer partikelforureningen med 90 procent i forhold lastbiler fra før Euro-normerne blev indført i 1993. Og fra 1. oktober i år, hvor Euro 4 normen bliver lovpligtig for nye lastbiler og busser sker en yderligere reduktion med 80 procent.

- Så alt i alt nedbringer nye lastbiler partikeludslippet med 98 - otteoghalvfems procent - siden 1993. Det er derfor intet mindre end en uforskammethed at påstå, at intet er sket eller sker for at reducere partikelforureningen, siger DTLs direktør, som også finder det urealistisk, når oppositionen foreslå, at der ”straks” skal sættes partikelfiltre på Euro 3-biler og ikke kun på de ældre lastbiler, som regeringen har foreslået.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078