God start på året ? men usikkerheden lurer
Et forbedret økonomisk klima har fremmet verdenshandelen, mens selskaberne er blevet stadigt bedre til at jage omkostningerne. Det er en god ting, siger det amerikanske konsulentfirma Datamonitor.
Datamonitor peger imidlertid på tre vigtige udfordringer, der står over for industrien. Nemlig flytning af luftfragt fra passagerfly til rene fragtfly, øgede krav til sikkerhedsforanstaltninger, og truslen om fortsat stigning i brændstofpriserne.
IATA?s statistik viser, at luftfragten er øget i volumen over hele linien. Målt på ton-kilometer er fremgangen 2.2 procent i Europa, 4.4 i Nordamerika, og 5.7 procent i Asien/Stillehavsområdet. Og det sker i en periode, hvor verdenshandelen er kommet sig over chocket fra 9/11 i 2001, samtidig med, at der er fortsatte tegn på vækst i alle vigtige markeder ? selv i Japan, der har ligget undredrejet i en del år. Med den fortsatte efterspørgsel på asiatiske varer, der flyves til Europa og USA ser det lovende ud.
Fra belly til helfragterOlieprisernes himmelflugt fortsætter, men bortset fra dem er enhedsomkostningerne i industrien faktisk gået ned med ni procent siden 2001, siger IATA. Og indsættelsen af nye fly som først og fremmest den store A380 vil yderligere fremme indtjeningen inden for luftfragt og logistik takket være større kapacitet og bedre brændstoføkonomi, der fører til lavere enhedsomkostninger.
Men ? svinget fra belly load til fragtere kan koste fremstillere i pris. Der er i dag voldsom ubalance mellem passager- og fragtruter. Fragtvoluminerne eksploderer på ?hovedvejene? til Asien/Stillehavsområdet, men passagermængderne stiger mindre stejlt. Samtidig vil indførelsen af A380 øge passagerkapaciteten, mens fragtkapaciteten berøres mindre.
Det er bare ikke så let at flytte fra passagerfly til fragtfly. Blandt andet fordi fragtflowet er så ubalanceret mellem Vesten og Asien. De tomme returflyvninger gør lønsomheden tvivlsom.
Security og brændstofSå er der de øgede krav til security: USA har nu yderligere skærpet kravene til fragt, der skal berøre amerikansk jord. Disse krav gør det både dyrere, mere tidskrævende og mere arbejdsintensivt for industrien. Og hvis afskibere, selskaber og speditører ikke lever op til de detaljerede krav, vanker der klækkelige bøder.
Og så er der i sidste ende hele usikkerheden omkring brændstofpriserne. Kun planlægning og hedging kan imødegå den stigende belastning, ligesom jagten på unødige omkostninger blandt andet via øget brug af IT og elektronisk dataoverførsel vil fortsætte.
Men ? hvordan det vil ende for 2006, kan selv en hard-core institut som Datamonitor ikke forudse?
-----