23948sdkhjf

Vivaro og Movano Euro4-klar

Euro4-feberen har sendt Europas bilfabrikker på overarbejde. Nu er Opel ? og partnerne Renault og Nissan ? klar med faceliftede van-modeller.

Opel er først ude med præsentationen af de nye Vivaro og Movano.

Vivaro har fået en ny front med dråbeformede forlygter og en mere Opel-agtig kølergrill. Baglygterne har også fået en lidt mere organisk udformning. Musklerne leveres fremover af to 2.0 liters dieselmotorer på henholdsvis 90 hk og 115 hk, der erstatter de gamle og lidt svagere 1.9 liters motorer. Drejningsmomentet er øget fra 190 Nm til 240 Nm i den mindste motorvariant, mens momentet er øget fra 240 til 290 Nm i storbror.

Den kraftige 2.5 liters CDTI motor er bevaret, men leveres i den nye Vivaro med vedligeholdelsesfrit partikelfilter. Her er ydelsen øget med 10 hk til 145 og momentet opgives nu til 320 Newtonmeter. Den brændstofbesparende automatiserede gearkasse Techshift kan forsat vælges på 2.5 liters motoren.

Vivaros kabine har også fået et diskret facelift med ny instrumentering.

2.5-liters CDTI motoren går igen i Movano med opdaterede gearkasser. Der er tre 2,5 liters common rail dieselmotorer på henholdsvis 100, 120 og 145 hk. Den kraftigste motorversion på145 hk erstatter den tidligere 3,0 CDTI, der ydede 136 hk. En manuel 6-trins transmission er standard, mens Tecshift gearkassen tilbydes på alle tre motorvarianter.

Kabinen er også forbedret. Fremtidige Movano-chauffører får mere lægge-fra-sig-plads i kabinen. Der er nu to loftsrum i hele forrudens bredde og en boks til småting i midterkonsollen. Bremserne er også forbedret. Det ser dog ikke ud til, at de nye modeller får ESP, der ellers er blevet enten standard eller option på de fleste europæiske konkurrenter.

Begge modeller forventes klar på det danske marked i oktober.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079