23948sdkhjf

Daily i ny forklædning

TORINO ? Scenerøg og fyrværkeri var det eneste der manglede, da Iveco præsenterede den nye Daily i et orgie af lys, lyd og video for den europæiske presse i sidste uge i Torino.

Den nye Daily bryder visuelt og komfortmæssigt med forgængeren, men har bevaret de klassiske Daily-dyder: selvstændig chassis-ramme som på lastvogne, drev på bagakslen og en robust og praktisk konstruktion fra kofanger til kofanger.

Et faktum, som Iveco selv fremhæver i markedsføringen af den nye Daily, der foregår under sloganet Professional DNA.

Iveco har redesignet Daily efter omfattede kundeundersøgelser i samtlige brugerlande.

Ny kabine

Resultatet er ikke kun et mere moderne ansigt til Ivecos lille sværvægter i van-klassen. I praksis er den mest markante ændring kabinen, der er blevet kraftigt moderniseret og som byder på en bedre ergonomi og et lavere støjniveau.

Nye sæder giver bedre støtte og komfort. En forbedring, som især er markant i passagersædet. Gearstangen er nu et joystick på centerkonsollen, som det kendes fra de fleste konkurrenter. Rattet kan ikke indstilles, men det kompenserer det multijusterbare førersæde delvist for.

Designet har som Dailys ydre linier fået et mere strømlinet look og lægger sig tættere op ad personvognsidealet, som konkurrenterne også forfølger. Iveco har dog ikke glemt funktionalitet eller betjeningsvenlighed. Der er også kommet flere aflægsrum.

Iveco er i den nye Daily gået over til industristandarden for ledningsføring til el og data Can-Bus, der ikke kun forenkler ledningsføringen, men også tillader tilslutning af en række ekstraudstyr som bakkameraet, der tilbydes indbygget i den tredje bremselygte, der sidder placeret over bagdørene.

På sikkerhedssiden kan der nu tilkøbes dobbelt airbag til passagerer og sideairbags til både fører og passager.

ABS-bremser med ESP er fortsat standard på danske Daily?er.

Fire korte testture viste, at pladsen mellem sæder og instrumentbord er blevet en anelse smallere. Men der er stadig godt plads til at krydse midten. En manøvre, som er blevet betydeligt lettere med det konsolmonterede gearskifte og den kortere håndbremse.

Endelig skal det nævnes, at motorstøjen virker mindre markant i den nye Daily uanset motorstørrelse.

Momentleder

Introduktionen af den nye Iveco Daily er som hos konkurrenterne stærkt motiveret med de skærpede emissionskrav efter Euro4 standarden. Derfor leveres Daily med en fornyet motorserie, der anvender den såkaldte EGR-teknologi for at sikre en bedre forbrænding og dermed renere udstødning. Men Iveco erkender, at Euro4 standarden ikke helt rækker til de skrappe krav, som er på vej i miljøzoner i storbyer rundt omkring i Europa. Derfor tilbydes samtlige motorer med partikelfilter som ekstraudstyr.

Daily leveres fortsat med en 2.3 eller en 3.0 liters commonrail turbodieselmotor.

2.3 litersserien er udstyret med turbo med variabel geometri, leveres i tre varianter på 96 hk, 116 hk og 136 hk.

3.0 liters motoren leveres i to versioner: en på 146 hk med et moment på 350 Newtonmeter. Topmodellen leverer 176 hk og et moment på 400 Nm, hvilket sikrer Daily en fortsat førerplads i van-segmentet, selv om mylderet af opdaterede konkurrenter også har skruet op for hestekræfter og sejtræk.

Testturene på de efter danske forhold pænt stejle stigninger viste overlegen trækkraft fra den nye motorserie. Hvis man ikke gider et manuelt gearskifte, så leveres den nye Daily også med det automatiserede sekventielle gearskifte Agile, som blev introduceret forrige år.

Bag varerumsadskillelsen er ændringerne beskedne. Iveco har dog givet Daily en ny skydedør med et lettere glidende dørophæng.

Indtrykket fra testturene i den nye Iveco Daily er et markant forbedret arbejdsværktøj. Køreegenskaberne virker lidt mindre lastvognsagtige, på grund af en lidt blødere og dermed komfortabel undervogn. Komforten har i det hele taget fået et prisværdigt løft, set med chaufførøjne og så ligner den nye Iveco Daily faktisk noget, der er designet i dette årtusinde.

Den nye Daily forventes at være ude hos forhandlerne i Danmark i slutningen af juni.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.344