Lange hængervogntog bliver til modulvogntog
Færdselsstyrelsen vil tillade almindelige 24 meter lange hængervogntog ved det danske modulvogntogsforsøg
Færdselsstyrelsen har netop udsendt et udkast til Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v., der omhandler modulvogntog, i forbindelse med forsøgsordningen i Kastrup og i visse danske færgehavne.
Færdselsstyrelsens udkast har allerede vakt undren i transportkredse.
Udkastet opererer med to typer af modulvogntog, nemlig et almindeligt hængervogntog bestående af en lastvogn med en totallængde på indtil 12 meter og en påhængsvogn med en totallængde på indtil 12 meter, der giver en samlet totallængde på 24 meter. Denne type hængervogntog har begrænset vogntogsvægt til 48 ton.
Den anden type er et rigtigt modulvogntog, der består af en treakslet forvogn, plus en dolly på to aksler og en standardtrailer. Denne vogntogskombination er indtil 25,25 meter lang og har en tilladt vogntogsvægt på 60 ton.
Tilsyneladende har man glemt kombinationerne, sættevognstog med kærre og b-dobbelt, der også må betegnes som rigtige modulvogntog, fordi man sammensætter vogntogene af moduler, der hver for sig gerne må køre på hele det danske vejnet.
Det vækker derfor forundring i branchen, at myndighederne kan tage en fast hængerkombination med, når man ikke kan tage de sidste to modulvogntogskombinationer med i forsøget. Specielt ikke, når der er danske vognmænd, som allerede benytter sig af alle de nævnte kombinationer.
Ved at tillade almindelige hængervogntog tilgodeser man fra Færdselsstyrelsens side SAS Cargo, der benytter en transportør som gennem flere år har udført transporter mellem Kastrup og det øvrige Skandinavien med denne type hængervogntog.
Det er selvfølgelig også et forhold, som man kan hilse velkomment, men hvorfor skal andre kombinationsmuligheder, som benyttes af ikke statslige koncerner, ikke også have en fair mulighed lyder det.
Ifølge udkastet skal en dolly være indregistreret i Sverige eller Finland og alle køretøjer i kombinationerne skal være udstyret med ABS-bremser.
I Dansk Transport & Logistik siger cheføkonom Ove Holm i en kommentar til udkastet, at det ikke kan være anderledes før end der er sket en lovændring i Færdselsloven.
- Der arbejdes allerede på at denne lovændring kan komme med i næste folketingssamling og dermed vedtages, så der er mulighed for at ændringen kan få virkning allerede fra januar 2007. Problemet er at man i Danmark ikke må køre med mere end et tilkoblet påhængskøretøj i et vogntog. Man betragter nemlig ikke en dolly som et selvstændigt påhængskøretøj, hvorimod de to andre kombinationer B-dobbelt og sættevognstog med tilkoblet kærre anses for at være vogntog med mere end tilkoblet påhængskøretøj, og det kan man ikke efter den nuværende lovgivning, forklarer Ove Holm.
-----