Fremtiden for A320: Fra passager- til fragtfly?
Airbus A320-familien omfatter flere medlemmer i varierende størrelser, me3d A318 som lillebror og A321 som storebror. Alle beregnet for de mellemlange ruter.
Efterspørgselen for også brugte A320 fly er fortsat stor, blandt andet fra de nye lavprisselskaber og en række nyetablerede selskaber i Østeuropa. Derfor har de gode priser indtil videre gjort det urentabelt at overveje konvertering af brugte A320 til fragtfly.
Men efter hånden er en god del af disse fly ved at nå 15-årsalderen. Og det vil betyde det helt mega-store D-check, der koster op mod en million US dollars i direkte omkostninger, hvortil så kommer kapital- og andre omkostninger ved at flyet er ude af drift i en lang periode.
En ny situationDet vil ændre på situationen. Derfor er det opsigtsvækkende, at Airbus netop i forbindelse med luftfartsudstillingen i Berlin, ILA 2006, har underskrevet et letter of intent med to russiske selskaber med henblik på samarbejde om konvertering af Airbus-fly, primært A320 og A321, til fragtfly.
Meningen er, at det ene russiske selskab i denne konstruktion skal fremstille de conversion kits, der består af den hardware, der skal til for at ombygge flyet, mens det andet russiske selskab skal udføre den egentlige konvertering.
Endnu er der ikke offentliggjort nærmere detaljer om A320 som fragtfly. Men et godt gæt er, at flyet vil tage omkring 15-20 tons over mellemlange distancer, der vil passe som fod i hose til eksempelvis fragtruter i Europa hos de integrerede selskaber, der i dag flyver med Boeing 737 i fragtudgaver.
-----