23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Statskroner giver ulige konkurrence på europæiske havne

Da EU-Kommissionens direktiv om havneserviceydelser faldt klask på gulvet i Europaparlamentet i januar, betød det også, at kommissionens ambitioner om at skabe fælles europæiske regler for statsstøtte til infrastrukturen på havne blev bremset.

Men EU-Kommissionen har ikke opgivet, at skabe mere lige konkurrencevilkår mellem de europæiske havne og ønsker fortsat at regulere statsstøtten til havneinfrastrukturen.

Desuden har man udmeldt nogle første tanker om indhold i nye retningslinier for offentlig støtte til havne.


Ingen dansk støtte

Hovedtrækkene i EU-Kommissionens foreløbige ideer om regulering af statsstøtten er ifølge Danske Havne:

- Offentlig støtte må gives til udbedring eller fornyelse af infrastrukturen, som flere serviceudbydere, rederier m.v. kan bruge (bl.a. kajanlæg, lagerbygninger, logistik systemer, tilkørselsveje, oprensning af sediment i bassiner og sejlrender, isbrydning, afmærkningsbøjer, energi- og vandforsyning)

- Offentlig støtte må alene anvendes til de bevilgede formål og ikke til krydssubsidiering

- reglerne skal gælde for havne med en årlig godsmængde på over 1,5 millioner tons om året.

Der er 11 offentlige danske havne, som har mere end 1,5 mio. tons i årlig godsomsætning.

Danske havne modtager ? i modsætning til deres udenlandske konkurrenter ? ikke statsstøtte til havnenes egen infrastruktur. Det udgør ifølge organisationen Danske Havne et alvorligt konkurrenceforvridende moment, når danske havne skal konkurrere med udenlandske havne i eksempelvis Tyskland og Sverige.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062