23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Intermodal er hot

På EU-Kommissionens (DGTREN) hjemmeside under logistik har der siden medio februar ligget et interessant udateret konsultationsdokument om ?Logistics for Promoting Freight Intermodality?. Man beder heri om bemærkninger til og/eller svar på de spørgsmål, konsul-tationsdokumentet måtte give anledning til, inden udgangen af marts 2006. Enhver EU-borger kan indsende bemærkninger til DGTRENs mailadresse eller besvare spørgsmålene direkte på DGTRENs hjemmeside.

Af de syv ?Tasks? benævnt A?G foreligger der dog endnu kun i form af bilag beskrivelser vedrørende B og D-F, alle dateret november 2005. I bilag B redegøres for mulighederne for en forbedring af transportøransvar og transportdokumenter for også herigennem at fremme den intermodale transport. Bilag D beskriver, hvorledes man inden for Fællesska-bet kan forbedre kvaliteten på de intermodale terminaler ligeledes med den hensigt at øge den intermodale transport.

Den videre procedure er, at de indkomne bemærkninger i aggregeret form vil blive frem-lagt sidst i april på en konsultations-?workshop? for inviterede embedsmænd og organisati-oner mv. Disse vil også her kunne fremkomme med mundtlige bemærkninger. Konklusio-nerne herfra indgår så som en del af midtvejsrevisionen af Kommissionens hvidbog fra 2001 ?European Transport Policy for 2010: Time to Decide?, i en selvstændig meddelelse, der planlægges udsendt i juni 2006 med henblik på særligt at fremme ?transport logistics excellence?, med vægt på intermodal transport.


Europa bagud

Det fremgår bl.a. af konsultationspapiret, at Europa (EU-15) halter bagud for Nordame-rika, når man måler logistikomkostninger, inklusiv transport, i forhold til BNP. Mens logi-stikomkostningerne i Nordamerika er faldet fra 11 procent af BNP i 1998 til 9,9 pct. i 2002, er udviklingen i Europa gået den modsatte vej fra 12,2 pct. af BNP i 1998 til 13,3 pct. i 2002. Det gør det mere problematisk at øge den europæiske konkurrenceevne. Papiret konstaterer endvidere, at BNP for Europa (EU-25) i perioden 1995 til 2004 steg med 24 pct., men at det blev overgået af stigningen for såvel godstransport på vej som stigningen for godstransport i nærskibsfarten (Short Sea Shipping), der begge steg med 30 pct. i pe-rioden. Derimod havde rørledningstransport kun en stigning på knap 20 pct., mens gods-transport på indre vandveje og på jernbane var helt nede på en 5 pct. stigning.


Erhvervs-opgave

Konsultationspapiret gør imidlertid også opmærksom på, at udvikling af transportlogi-stik og intermodale løsninger primært er en erhvervsrelateret aktivitet og derfor en opgave for erhvervene. På den anden side har myndigheder ligeledes en klar rolle at spille i etab-leringen af fornuftige rammebetingelser. Samtidig bør transportlogistik og intermodal politik løbende være højt prioriteret på den politiske dagsorden. På den baggrund er det kommis-sionens hensigt at forbedre det institutionelle grundlag i Europa for at fremme den logisti-ske udvikling, men at overlade virksomhedslogistikken til erhvervslivet selv.

Politisk opmærksomhed

I Danmark arbejder Transport- og Energiministeriet på tilsvarende vis med muligheder-ne for at fremme den intermodale transport, især til og fra Danmark. En rapport herom for-ventes på nuværende tidspunkt offentliggjort i løbet af marts. Der synes således at være en større også politisk opmærksomhed på intermodal transport. Man må så håbe, det re-sulterer i konkrete tiltag, der både kan medvirke til at fremme intermodal transport og ned-bringe de samlede logistikomkostninger til gavn for den europæiske konkurrenceevne.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062