23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Terma i London og København

Når således det 87 meter høje og nye kontroltårn i London Heathrow Airport bliver operationelt i løbet af dette år, er det Terma?s systemer, der kommer til at dirigere trafikken. Ingen ringe bedrift: London Heathrow er Europas travleste lufthavn, der i 2005 havde ikke mindre end 67 millioner passagerer.

Det nuværende tårn er efterhånden godt 50 år gammelt og bliver således erstattet af det nye tårn, der opføres i forbindelse med anlægget af London Heathrow?s Terminal 5, der blandt andet kommer til at betjene de kommende super-jumboer, Airbus A380.

Systemet, der implementeres i London, hedder ATC*ISS og har været på banen i forskellige versioner siden 90?erne. Det er state-of-the-art, men alligevel kommer det ikke til at volde hovedbrud: Det er designet således, at personalet i tårnet helt umiddelbart kan gå stort set lige til skærmene uden at det kræver stor efteruddannelse. Det nye ligger ?bagved?..

Nødsystem i København

En anden, stor ordre kommer fra det danske Naviair, der har anskaffet Terma?s TERADS system. Det er et nødsystem, der skal sættes i drift sideløbende med implementeringen af Naviair?s nye system til styring af trafikken i dansk luftrum. Nødsystemet gør det, populært sagt, muligt for besætningen i tårnene i Københavns, Billunds og Roskildes lufthavne at rydde luftrummet i en ruf, hvis der opstår komplikationer med det nye styringssystem.

Meningen er så, at systemet forsætter med at køre parallelt med det nye styringssystem, når det er fuldt implementeret i 2008. Dermed opnås en dobbeltsikring: Terma?s TERADS system er nemlig altid ?på? og kræver derfor ingen opstart, når det skal træde til i en nødsituation.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11