23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tachograf alligevel ikke i kraft nu

Justitsministeriet via Rigspolitiet oplyst, at startdatoen 1. januar 2006 er suspenderet, og at en ny dato for ikrafttrædelse i stedet forventes at blive maj 2006. Det sker efter en henvendelse fra EU-Kommissionen.

- I praksis indebærer Kommissionens beslutning, at danske vognmænd frem til maj 2006 nu frit kan vælge enten at installere den digitale tachograf eller at benytte den kendte fartskriver i nye lastbiler, oplyser DTL.

For danske vognmænd, der kører i udlandet, betyder det, at de ikke kan retsforfølges uanset valget af fartskriver. Samtidig undgås, at udenlandske vognmænd under kørsel i Danmark bliver retsforfulgt eller straffet, hvis deres lastbil er indregistreret i et andet land og ikke forsynet med en digital fartskriver.

Uholdbart

- Sagen om indførelse af den digitale fartskriver nærmer sig det farceagtige. Gang på gang er der skabt tvivl om datoen for indførelsen af tachografen.

Så sent som i december 2005 slog Justitsministeriet fast, at datoen 1. januar 2006 var gældende i Danmark.

- Kommissionen har haft alle muligheder for at fastsætte en holdbar dato, som de enkelte lande og vognmændene kunne indrette sig efter, og nu står datoen igen åben ? det er helt uholdbart og umuligt at arbejde med og planlægge med disse skiftende udmeldinger, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047