23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tachograf alligevel ikke i kraft nu

Trods beslutsomhed til det sidste hos Justitsministeriet om tachograf-start herhjemme den 1. januar 2006, sker der nu alligevel en udskydelse.

Trods beslutsomhed til det sidste hos Justitsministeriet om tachograf-start herhjemme den 1. januar 2006, sker der nu alligevel en udskydelse.

Således oplyser Rigspolitiet nu, at startdatoen 1. januar 2006 er suspenderet, og at en ny dato for ikrafttrædelse i stedet forventes at blive maj 2006. Det sker efter en henvendelse fra EU-Kommissionen. - I praksis indebærer Kommissionens beslutning, at danske vognmænd frem til maj 2006 nu frit kan vælge enten at installere den digitale tachograf eller at benytte den kendte fartskriver i nye lastbiler, oplyser DTL.

For danske vognmænd, der kører i udlandet, betyder det, at de ikke kan retsforfølges uanset valget af fartskriver. Samtidig undgås, at udenlandske vognmænd under kørsel i Danmark bliver retsforfulgt eller straffet, hvis deres lastbil er indregistreret i et andet land og ikke forsynet med en digital fartskriver.

Sagen nærmer sig det farceagtige. Gang på gang er der skabt tvivl om datoen for indførelsen af tachografen. Så sent som i december 2005 slog Justitsministeriet fast, at datoen 1. januar 2006 var gældende i Danmark, lyder kritikken fra DTL, som peger på, at Kommissionen har haft alle muligheder for at fastsætte en holdbar dato, som de enkelte lande og vognmændene kunne indrette sig efter

- Nu står datoen igen åben Det er helt uholdbart, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som finder det

umuligt at arbejde og planlægge med så skiftende udmeldinger.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141