23948sdkhjf

Det svære skrevne ord

Modersmålet er tæt på ?sort snak? for op mod 200.000 danskere når det står på tryk. Svage læsefærdigheder er et stigende problem på et arbejdsmarked, hvor skriftlig kommunikation får stadigt større betydning.

Hos Danske Fragtmænd Sjælland i Taastrup har ledelsen taget fat i problemet. 12-13 medarbejdere har gennemgået et dansk-kursus på 60 timer i arbejdstiden og afsluttet uddannelsen med en prøve. Efter årsskiftet er det planen at næste hold skal tilbage på skolebænken.

- Vi har besluttet, at vi ikke vil have et A og et B hold i virksomheden. Hvis vi skal videreudvikle virksomheden og medarbejdernes kompetencer i bredere forstand, så nytter det ikke noget, at en gruppe af medarbejdere lades tilbage, fordi de har læsevanskeligheder, siger Terese Rasmussen, der er human ressource manager i Danske Fragtmænd Sjælland.

Nedbryde barrierer

Men en pose penge og et pennestrøg fra ledelsen er langt fra nok til at sende medarbejderne på læsekursus. Langt de fleste medarbejdere, der har svært ved at læse og skrive, skjuler problemet.

- Det er bestemt ikke et behov ledelsen møder nedefra i organisationen. De ansatte, der har behovet, er ofte flove og bange for konsekvenserne ved at melde sig. Det betyder, at der er en kæmpe barriere, der skal nedbrydes inden man kan gå i gang. Derfor kræver det meget gefühl og mange ressourcer, at få medarbejderne engageret i projektet, fortæller Terese Rasmussen.

Danske Fragtmænd Sjælland startede projektet med informationsmøder og artikler i personalebladet. Blandt andet med en leder i it-afdelingen, der åbnet fortalte om sin ordblindhed og hvordan han overvandt problemet.

Endelig gennemgik alle medarbejdere en kvalifikationsprøvning, for at identificere dem, der havde behov for læsekurser.

- Det er ofte stærkt grænseoverskridende for de medarbejdere, der har læseproblemer at erkende problemet. De fleste har samtidig dårlige erfaringer fra uddannelsessystemet og har selv opgivet, at gøre noget. Derfor føler de ofte vrede, når de bliver konfronteret med problemet på den her måde, siger Terese Rasmussen.

Derfor blev det understreget, at de berørte medarbejdere ikke behøvede at frygte for deres job, kurserne blev gennemført i arbejdstiden og til fuld løn. Samtidig fik de stillet en PC til rådighed.

- Det er utroligt vigtigt, at medarbejderne kan se, at virksomheden giver dem fuld opbakning, fastslår Terese Rasmussen.


Fremmedsprogede

Det første hold fra Danske Fragtmænd Sjælland, der gennemførte kurset bestod udelukkende af ?indfødte? danskere. Det andet hold bestod til gengæld af indvandrere.

- Det er mere legitimt for fremmedsprogede at erkende, at de har brug for læse- og skriveundervisning. Det opleves ikke på samme måde som et prestigetab, siger Terese Rasmussen.

Hun anslår på baggrund af kvalifikationsprøvningen at mellem fem og syv procent af virksomhedens ansatte har problemer med at læse og skrive dansk ? hvilket svarer til tallene fra bredere undersøgelser.

Øget selvværd

Kurserne afvikles med seks timer ugentligt over 10 uger og afsluttes med en prøve i dansk på niveau 2, hvilket svarer til 7. klasse i folkeskolen. Alle deltager på første hold bestod danskprøven, mens en enkelt dumpede på andet hold.

- Alle er naturligvis stolte over de har gennemført kurset og bestået prøven. De har fået lettere ved at løse deres arbejdsopgaver i hverdagen, hvilket giver meget større arbejdsglæde ? både direkte og indirekte fordi de ikke føler, de skal gå og gemme sig længere.

Samtidig er deres forventninger om negative reaktioner fra kollegerne ikke blevet opfyldt. Tvært imod har de vundet respekt, fordi de har overvundet deres egne grænser. Det betyder også øget livskvalitet i privatlivet, fordi de eksempelvis kan læse godnathistorie op for børn eller børnebørn, fortæller Terese Rasmussen ivrigt og beretter at en del af kursisterne har fået mod på at gå videre på egen hånd.

Det kræver mindst otte deltager for at oprette et hold, og derfor har Danske Fragtmænd Sjælland oprettet et netværk med andre virksomheder på Københavns Vestegn. Virksomhedens læseprojekt er langt fra afsluttet.

- Vi kan jo også mærke, at der er gang i hjulene og derfor har projektet ligget lidt stille i de seneste måneder. Men jeg forventer at vi samler et nyt hold i starten af det nye år, slutter Terese Rasmussen.

Globale udfordring

- Kunderne stiller stadigt større krav til deres leverandører og dermed også til leverandørernes medarbejdere. Globaliseringen betyder, at ingen er fredet. Derfor er vi som virksomhed nødt til at stille krav til os selv og opstille nogle standarder for hvad, vores medarbejdere skal kunne på områder som sprog og matematik. Hvis ikke medarbejderne behersker nogenlunde de samme grundlæggende færdigheder, så vil det også være svært at få alle med, når man gennemfører udviklingsprojekter og uddannelse. Derfor er vi som virksomhed nødt til at tage hånd om problemet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079