23948sdkhjf

Firehjulstræk til brødrene Bisp

Komikerparret Wikke og Rasmussens voldsomme Volvo Amazon har fået en værdig afløser i Volvo XC90 V8.

Brødrene Bisp ville måske ikke finde sig helt hjemme i Volvo?s SUV-limousine, der kun har ét rat. Men motorkraft skorter det ikke på. Den 4,4 liters V8 motor yder 315 galopvante gangere og et respektabelt moment på 440 Nm. Det rækker til at trække den godt to tons tunge Volvo op fra stilstand til 100 km/t på 7,2 sekunder.

Alverdens bilfabrikker har for længst erkendt, at kundernes appetit på softroadere er høj, og Volvo er da også blevet belønnet ganske pænt for satsningen på XC90 i USA. Den svenske firehjulstrækker har primært fundet sine amerikanske kunder blandt loyale Volvo-kunder blandt akademikere ? herunder kvinder, der er glade for SUV?erne på grund af den tryghed, der følger med størrelsen.

Amerikanske mænd med kig på et firehjulstrukket fritidskøretøj er derimod oftest gået uden om XC90 ? rigtige cowboys kører kun V8.

XC90 er designet til mere fornuftige motortyper med 5-6 cylindre. Men har Volvo fundet en V8 motor hos Yamaha, der kan klemmes ned i motorrummet på XC90.

Løvebrøl

Resultatet er den sjoveste XC90 til dato.

En vellykket kombination med en 6-trins automatgearkasse tillader både dukse-kørsel med tante Augusta i passagersædet eller mere adrenalinstimulerende kørsel både på asfalt eller i muldjord.

Samtidig leverer den japanske motor ægte V8 lyd, fra en næsten uhørlig ploppen i tomgang til utæmmet løvebrøl, når pedalen smækkes i bund.

En motormusik man aldrig bliver træt af.

Til gengæld vil benzinregningen give bankrådgiveren sorte rande under øjnene. Volvo opgiver brændstofforbruget til 7,5 kilometer per liter ved blandet kørsel. Bykørsel sluger mere brændstof, det samme gør frisk kørsel. En fristelse, det kræver en rygrad af stål, at stå imod med den motor.

Til gengæld er motoren forholdsvis miljøvenlig, da den overholder Euro4 normen.

Køreegenskaber

Volvo XC90 særdeles velafstemte undervogn giver sammen med fløjlsblød servostyring fortræffelige køreegenskaber på fast vej ? uanset motorvariant.

XC90 klarer også moderate terrænudfordringer uden at kny. Automatisk trækfordeling mellem hjulene sikrer at kræfterne fordeles til de hjul, der har brug for det og terrænkørsel er en forholdsvis let sag for selv uøvede, blot man ikke sætter Volvoen på urimelige prøver.

Da XC90 aldrig har været tænkt som en egentlig offroader, så er der hverken er spærredifferentiale eller reduktionsgear.

Komfort

Volvo XC90 civiliserede køreegenskaber er kombineret med et helstøbt kabinedesign, der både ergonomisk og æstetisk ligger i limousineklassen.

Udstyrsniveauet er forholdsvis højt i alle modeller, men XC90 V8 leveres med en del ekstraudstyr som standard. Herunder læderindtræk med lædersæder, automatgear, elektrisk indstilleligt førersæde med memory-funktion, stereoanlæg med 12 højtalere, elektrisk indfældelige sidespejle.

XC90 V8 leveres naturligvis også i en van-version. Her starter priserne ved godt 608.000 kroner incl. moms. Næsten 200.000 mere end for den billigste dieselmodel.

Van-versionen er ombygget på vanlig dansk facon. XC90 todelte bagsmæk i noget nær køkkenbordshøjde gør at varerumsgulvet sidder forholdsvis højt.

Til gengæld er der adgang via bagdørene i siden til hulrummet under varerumsgulvet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063