23948sdkhjf

Ændringer i bremse-regler

Færdselsstyrelsens netop afsluttede høringsrunde om tunge køretøjers bremseevne har allerede medført et par ændringer i reglerne for påhængskøretøjers bremser.

Færdselsstyrelsens netop afsluttede høringsrunde om tunge køretøjers bremseevne har allerede medført et par ændringer i reglerne for påhængskøretøjers bremser.



Reglerne er allerede trådt i kraft og kan derfor straks anvendes på eksisterende påhængskøretøjer. Der er tale om en helt frivillig mulighed, hvis man erfarer, at der er problemer med bremserne, oplyser DTL, som fremhæver, at ændringerne dermed bliver det første synlige resultat af to års arbejde med tunge køretøjers bremseevne, som DTL og andre interesseorganisationer har deltaget i sammen med Færdselsstyrelsen.

For det første tillades det nu, at påhængs- og sættevogne over 3, 5 tons, som er udstyret med ABS bremser, kan have en større bremsekraft ved kraftige opbremsninger (over 5 bar).

Ændringen betyder, at loftet for påhængskøretøjets bremsepræstationer kan hæves ved høje bremstryk. Selv om loftet hæves, vil ABS systemet sikre, at påhængskøretøjet forbliver stabilt under opbremsningen.

Hvis der monteres større bremse-membraner eller armlængden øges, skal der dog udstedes en godkendelseserklæring eller en ændret typegodkendelse. Specielt korte sættevogne kan have en fordel af ovennævnte mulighed. Bestemmelsen indføres i Detailforskrifter for køretøjer i 2006, men kan straks benyttes uanset tidspunktet for påhængskøretøjets første registrering.

For det andet tillades det – uden ændring af typegodkendelsen – at ALB ventilens bremsetryk ved tilladt akseltryk/bogietryk hæves med 10 procent i forhold til værdien i typegodkendelsen.

Ændringen indføres for at tilgodese de påhængskøretøjer, som er typegodkendt med et højere aksel-/bogietryk end de gældende danske bestemmelser for akseltryk.

Det betyder, at påhængs- og sættevogne, som opfylder de danske akseltryksbestemmelser kan hæve trykket i ALB ventilen, så der eksempelvis kan udstyres et større tryk ved et akseltryk på 24 tons, selvom bogieakslen er typegodkendt til 27 tons. Påhængskøretøjets ALB skilt skal dog suppleres med en oplysning om de nye værdier.

- De nye ændringer er de første små skridt i den rigtige retning, lyder den umiddelbare vurdering fra DTLs næstformand Jørgen Egeskov.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08