23948sdkhjf

Vindmølleslid en bagatel

Syv sættevognstog eller 180.000 personbiler. Så meget trafik skal der til for at slide lige så meget på vejnettet som en gennemsnitlig vindmølletransport. Det fremgår af et svar fra Justitsminister Lene Espersen til trafikpolitisk ordfører for Socialdemokratiet Poul Andersen, der har bedt ministeren oplyse, hvor meget slidtage særtransporter medfører på det danske vejnet.

Men selv om særtransporterne er meget synlige i trafikbilledet, så betyder det ringe antal, at vindmølletransporternes vejslid udgør 0,1 promille af det samlede danske vejslid. Det vil sige, at for hver gang Vejdirektoratet bruger 10.000 kroner på vedligeholdelse af vejbanen, så skyldes kun en enkelt krone særtransporterne.

Ministersvaret hilses velkommen hos de danske sværgodstransportører, der længe har udtrykt skepsis over for påstande om betydeligt vejslid i forbindelse med særtransporter.

- Det er jo det jeg har prøvet, at overbevise dem om i flere år. Når hastigheden bliver sat ned, så bliver vejsliddet også minimeret. De næsten normale akseltryk, som moderne blokvognstransporterne kører med i dag, betyder at problemet ikke eksisterer, siger vognmand Jørgen Rørby, der er indehaver af Dansk Specialtransport i Herlufmagle.

Vejdirektoratets skøn er baseret på oplysninger fra Politiet om antallet af særtilladelser, der udstedes årligt samt de beregninger af den enkelte særtransports vejslid, der foretages i forbindelse med ansøgningen om særtilladelsen, udtrykt i såkaldte ækvivalente 10 tons aksler.

Heftig debat

Formanden for Kran Blok ? ERFA under DTL, Frank Segall, udtrykker også tilfredshed med Vejdirektoratets vurdering.

- Der har i længere tid været en heftig debat om samfundets omkostninger i forbindelse med vindmølletransporter, her tænkes specielt på vejslid. Vi er derfor i Kran Blok ? ERFA meget tilfreds med at Vejdirektoratet nu har lavet en beregning der viser at vejsliddet fra disse transporter udgør cirka en 0,1 promille af det samlede vejslid i Danmark, og at Vejdirektoratet konkluderer: At det er uden betydning for omkostningerne til vejbelægningernes vedligehold, udtaler Frank Segall, der forventer at Vejdirektoratets dokumentation vil bidrage til en mere reel og imødekommende dialog med myndigheder og politikere i fremtiden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078