23948sdkhjf

Sammen finder vi ud af det

Grundlæggende er den eneste forskel, at sidstnævnte aftale som oftest ikke indbefatter begrebet sex, - det kan måske forekomme i enkelte tilfælde, men det er relativt sjældent.

Et godt forretnings-partnerskab er derimod baseret på en lang række grundlæggende egenskaber hos parterne. Gensidig interesse, tillid, respekt, loyalitet, viljen til at få tingene til at fungere og vedholdenhed. Og et godt forretnings-partnerskab er som regel også baseret på gode personrelationer på et eller andet niveau.

Et sådant gensidigt tilfredsstillende partnerskab består mellem en af Danmarks ubetinget største, privatejede entreprenørvirksomheder, M.J. Eriksson, Brøndby Strand, og DSV Miljø. Det omfattende samarbejde har eksisteret i 24 år og er til stadighed blevet udviklet igennem årene.

Godt gammelt samarbejde

- Forbindelsen mellem M.J. Eriksson og DSV Miljøs går i hvert fald tilbage til 1981 og måske også længere, siger direktør Jørgen Eriksson, der i 1991 overtog virksomheden efter faderen og grundlæggeren, M. J. Eriksson. Det var imidlertid først i 1981, at det udviklede sig til et eksklusivt samarbejde blandt andet omfattende cirka et halvt hundrede transportopgaver om året.

- Vort samarbejde med DSV Miljø er ikke baseret på en kontrakt, forklarer Jørgen Eriksson. - Det foregår hovedsageligt på den måde, at vi fra gang til gang aftaler, hvordan det aktuelle job skal udføres og til hvilken pris. DSV Miljø fremsender tilbud til os, vi vurderer tilbuddet, justerer eventuelt nogle småting, underskriver det og sender det tilbage. Derefter udføres arbejdet på det grundlag og ud fra det tilbud.

Nødvendig dialog

:- DSV Miljø er supereffektive og pålidelige, og derfor opstår der sjældent større problemer omkring transporterne. Der er naturligvis mange vognmænd, der kan gennemføre transport fra A til B, men DSV Miljø stiller altid med den rigtige bil til den aftalte tid og gennemfører kørslen til punkt og prikke. Det betyder meget for os, som selv lægger vægt på at holde aftaler. Det er også ret vigtigt, at der er styr på dokumentationen, og det er der hos DSV., så det er kun hvis der sker ændringer i forhold til det aftalte, eller hvis medarbejderne ikke kan finde fodslag, at vi må på banen og tale tingene igennem. Og muligvis ændre procedurer, så vi undgår misforståelser i fremtiden.

Gode relationer

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi i fremtiden vil fortsætte det gode samarbejde, fortsætter Jørgen Eriksson. - Ikke mindst fordi det bygger på gode personlige relationer mellem virksomhedernes medarbejdere. Det er altid lettere, når noget er gået i hårdknude at vi lige kan ringe til hinanden og sige: kan du ikke lige se at få ordnet det og det ? det er mest praktiske detaljer, der ordnes på den måde. Men det er vigtigt, at det kan lade sig gøre.

Essensen af godt købmandskab

I de seneste frem år har M.J. Eriksson og DSV Miljø udlevet de mest basale regler for godt købmandskab: man har sørget for at lade handelen gå begge veje. Efter at DSV Miljø igennem en årrække har udviklet sig til en landsdækkende grusgravsoperatør med 40 egne grave fordelt i hele landet, har M.J. Eriksson købt det grus, entreprenørvirksomheden skal bruge til sine bygge- og anlægsarbejder, af partneren.

DSV Miljø leverer på årsbasis flere hundredetusinde tons grus til entreprenørvirksomheden. På det sidste er købet af grus steget så meget, at den totale handelsvolumen mellem partnerne nu er oppe på et tocifret millionbeløb.

Win Win situation

Også DSV Miljø har mange plusord at sige om M.J. Eriksson: - Samarbejdet fungerer godt, og vi er meget glade for det, ? ellers havde det vel heller ikke varet så lang tid, siger direktør Jens Lundgaard, DSV Miljø.

- Det er en stor fordel for os, at MJE?s byggepladser bliver drevet effektivt, - det er nemlig med til at begrænse problemer. Der er også en god dialog imellem os, som jeg tror tager udgangspunkt i en gensidig vilje til at finde gode løsninger. Endelig er det også væsentligt for os, at det er en kunde med en vis volumen. Det betyder nemlig, at vi kan udnytte nogle stordriftsfordele i håndteringen af transportopgaverne og maksimere vores kapacitets-udnyttelse. Alle disse ting er med til at gøre MJE tiltrækkende for DSV Miljø, og samtidig er vores størrelse og erfaring garant for, at de får god kvalitet i transportarbejdet. På den måde har vi skabt en win-win situation for begge parter, og det er med til at cementere det fremtidige partnerskab mellem virksomhederne.

Det går godt

DSV Miljø klager ikke. Det går virksomheden godt: - Det går rigtig godt i øjeblikket, påpeger Jens Lundgaard. ? Og det er nu ikke kun med MJE, men det er over hele linjen. Vi ser i øjeblikket utroligt optimistisk på fremtiden. Der er høj beskæftigelse og høj aktivitet. Vi har ansat nye medarbejdere, men vigtigere end det er, at vi tjener penge. Og jeg er sikker på, at de vognmænd, der kører for os også tjener penge. Vi har mellem 450 og 500 trækkende enheder på vejen hver dag. Langt hovedparten af dem har også haft et godt år, og det på trods af forhøjede dieselpriser, skærpede arbejdstids- og køre-hviletidsregler samt langt højere bødetakster. Men kunderne skal også tjene penge, ellers stopper det hele af sig selv. Og hvis vi evner at få indarbejdet alle disse skærpelser i hverdagen ? og det er der noget der tyder på vi kan ? så tror jeg, fremgangen fortsætter ind i det nye år også.

På forkant med udviklingen

? Vi fokuserer konstant på at holde os orienteret om, undersøge og sætte os ind i kundernes transportbehov. Vi prøver hele tiden at være på forkant med udviklingen, og ikke mindst med lovgivningen, ikke mindst på miljøområdet, som er temmelig kompliceret stof. Lige netop på det punkt er vi meget observante, og vi har eksperter, der er klar til at rykke ud og servicere kunderne, hvis der opstår problemer. DSV Miljø råder vi over en projektafdeling med civilingeniører uddannede indenfor miljøområdet, der rådgiver og vejleder kunder i miljøspørgsmål.

Det gode forhold mellem MJE og DSV Miljø ser ud til at fortsætte et godt stykke ind i fremtiden. ? Vores næste fællesprojekt bliver Sydsverige, fortsætter Jens Lundgaard. - Som base for fremtidige aktiviteter etablerede DSV Miljø nyt kontor i Malmø 1. oktober i år, og jeg mener også MJE er i fuld gang med at starte op i Sverige, hvor de har fået entreprisen på udgravningen til Metrocitys centralstation. Der skal opgraves 400.000 kubikmeter jord, som vi skal transportere væk, det bliver 25.000 læs jord à 48 ton. Hertil kommer yderligere et par projekter i Malmø og Helsingborg området.

- Vi håber, at vi kan udvikle os i fællesskab i det svenske, og at samarbejdet kan vokse i fremtiden. Og jeg håber ? og tror også ? at vi på lidt længere sigt kan få gang i et interessant samarbejde i Jylland, hvor vi begge i dag er rimeligt dominerende aktører. Men succeskriterierne er stadig gensidig interesse, tillid, respekt, loyalitet, viljen til at få tingene til at fungere og vedholdenhed, slutter Jens Lundgaard, DSV Miljø.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079