23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jernbanen må effektivisere

- Hvis man løber maraton og gerne vil vinde, kommer man ikke i bedre form ved at hænge en rygsæk med sten på ryggen af de øvrige deltagere, siger DTL-direktør Erik Østergaard.

- Hvis man løber maraton og gerne vil vinde, kommer man ikke i bedre form ved at hænge en rygsæk med sten på ryggen af de øvrige deltagere, siger DTL-direktør Erik Østergaard.

Udtalelsen kommer baggrund af en rapport fra det internationale konsulentfirma McKinsey, som viser, at de europæiske jernbaneselskaber selv med de planlagte effektiviseringer vil tabe 30-40 pct. af godsomsætningen. Ifølge McKinsey er løsningen at afgiftsbelægge lastvognene yderligere efter tysk maut-model for at begrænse lastbilernes konkurrenceevne. Rapporten er bestilt af Deutsche Bahn og det franske jernbaneselskab SNCF. Rapporten blev omtalt i enyt i går

- Om tabet på 30-40 pct. af de nuværende volumener er det rigtige kan altid diskuteres, men det er et faktum, at de europæiske baner år for år gennem mange år har tabt markedsandele til sø- og vejtransport siger han.

- Banernes totalvolumener har stor set ligget konstant gennem de seneste 10 år, mens væksten i transportmarkedet er gået til sø- og vej. Årsagen er, at godset i en markedsøkonomi bevæger sig der hen, hvor kvalitet og pris er bedst. Hertil kommer, at hovedparten af de produkter, der i dag transporteres på lastbil, aldrig vil kunne transporteres omkostningseffektivt på bane - typisk på grund af tids- og afstands- og omlastningsfaktorer - også selv om man begynder at dreje yderligere på mautskruen, fastslår Erik Østergaard, som efterlyser gennemgribende rationaliseringer og effektiviseringer i de europæiske baneselskaber samtidig med, at baneprodukterne gøres tidssvarende på områder som frekvens, transittid, regularitet og kapacitet

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.068