23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kombitransport

Der hersker næppe tvivl om, at den udvikling hen mod en åbning af adgangen til markedet for jernbanetransport, der blev igangsat i 1991 med Rådets Direktiv 91/440/EØF vil kunne udvikle især den kombinerede vej/banetransport til en bedre og måske mere konkur-rencedygtig aktør på det europæiske transportmarked. Spørgsmålet er imidlertid hvornår.

Efter adskillige ?jernbanepakker? er der i Danmark i dag i prin-cippet fri adgang til såvel national som international godstrans-port på skinner. Det er imidlertid langt fra tilfældet i hele Fæl-lesskabet, hvor kun 7 lande har gennemført liberaliseringsproces-sen til tiden, 11 er forsinkede og 5 afventer igangsætning.

Det kan være en medvirkende årsag til den begrænsede interesse for større nye kapitalinteressers indtræden på markedet. Tendensen er nemlig, at de tidligere nationale statsjernbanevirksomheder fort-sat er blandt de største aktører på markedet. IKEA?s velmente, men fejlslagne forsøg på at bryde monopolerne viser, at der skal bety-delige godsvolumener og store økonomiske muskler til for at starte egne trafikker op.

På et seminar i efteråret 2004 om den kombinerede banetrafik i Eu-ropa tegnede indlægsholderne fra fire skandinaviske kombiselskaber alle det samme billede; at væksten i den kombinerede trafik kun kan fortsætte i de kommende år, hvis rammerne for virksomhedernes muligheder for at konkurrere forbedres.

En af problemstillingerne i forbindelse med forbedring af markeds-adgang er, at den kombinerede trafik skal agere på et meget kon-kurrencebetonet og liberalt transport¬marked, samtidig med at de har en række rammebetingelser som betyder, at indkøb af under¬leverancer er reguleret. Konsekvensen er ikke konkurrencedygtige omkostninger og ikke konkurrencedygtig produktionskvalitet.

Selvom de europæiske kombiselskabers organisation UIRR i sin sta-tistik isoleret set kan konstatere en betydelig stigning i den kombinerede trafik i Europa gennem de seneste 10 år, er det forsat en så lille bid af det totale marked, at det ikke syner af meget i det store billede. I forhold til udviklingen af den kombinerede trafik til, fra og i Danmark, der stort set har stået i stampe, er der imidlertid på europæisk plan tale om imponerende stigninger.

Det synes imidlertid kun at underbygge udtalelsen fra Dansk Jern-bane Aps, der i realiteten kan destilleres til:

Det går, men det går langsomt og Danmark er ikke i centrum. Skal den kombinerede transport især til og fra Danmark udvikles yderli-gere i de kommende år, er det blandt andet de ovennævnte forhold, der skal tages stilling til og gøres noget ved.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.118