Det seneste skud på stammen hos den skandinaviske rederigigant Wallenius Wilhelmsen er en Pure Car Truck Carrier (PCTC) på 20.228 DWT, der kan transportere 6.500 biler.
Skibet, der er søsat i Port of Baltimore i den amerikanske delstat Maryland og navngivet Toronto, indgår i en serie skibe med optimeret Pure Car Truck Carrier design, der maksimerer kapaciteten og fleksibiliteten i forbindelse med transport af biler og forskellige ro-ro laster og landbrugsmaskiner. Serien blev i øvrigt tildelt en ShipPax udmærkelse for særdeles godt design i 2004.
Toronto er det tredje af i alt seks skibe, som Mitsubishi Heavy Industries bygger for rederiet og er et af de 14 skibe, som rederiet agter at indsætte på ruter verden over i løbet af de kommende fire år. Yderligere fem PCTC-ere skal bygges af Daewoo Skibsværft i Korea, og tre mere af samme slags vil i 2006 blive føjet til rederiets flåde, sidstnævnte dog på charterbasis. Toronto er i øvrigt bygget med særligt fokus på miljøhensyn, der blandt andet går på emissionsværdierne, skibsmalingen og kølesystemerne ombord. Miljøhensyn er i øvrigt et vigtigt tema hos Wallenius Wilhelmsen, der underskrev en aftale med World Wildlife Foundation i 2004. Aftalen går ud på at maksimere beskyttelsen af liv i verdenshavene.
Svenske Wallenius Lines og det norske rederi Wilh. Wilhelmsen fusionerede for seks år siden til et af verdens største rederier, Wallenius Wilhelmsen, der har 3.0000 medarbejdere på fem kontinenter. I 2004 transporterede rederiet to millioner køretøjer med skib og halvanden million enheder på landjorden. Der er tilsammen omkring 200 års erfaring i Wallenius Wilhelmsen, som det ser ud i dag.
-----