23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stigende fragtmængder til Afrika

- Det er først og fremmest de store og faste forsendelser af nødhjælps og ulands-projektgods, der har tegnet billedet gennem de seneste mange år. Men væksten i markedet drives primært af den voksende efterspørgsel efter forbrugsvarer og kapitalvarer i den sydlige del af Afrika, der bliver stadigt mere integreret i den globale økonomi.

- Martinair Cargo satser derfor stærkt på Sydafrika, og hvor vi i dag flyver tre gange ugentligt på Johannesburg, går vi fra 26. september op til fire og fra 2. november fem ugentlige flyvninger med MD-11F, siger Torbjørn.

Afrika vokser

Godset fra Skandinavien, Finland og Baltikum truckes til Amsterdam i et road feeder system, der fleksibelt kan tilpasses skiftende kundebehov. Salget af selskabets produkter foregår i Sverige i eget regi, mens det i Danmark, Norge, Finland og Baltikum er Kales Air Services, der står for opgaven som cargo GSA.

IATA?s CASS-statistik siger, at i Danmark ligger Johannesburg som nr 15 på top-30 listen over de vigtigste destinaitoner. I Sverige ligger destinationen som nr 12, og i Norge som nr 25.

Ifølge en statistik, der indgår i en markedsanalyse ved Lufthansa Cargo vil Afrika som destinationsland årligt vokse med 4.8 procent, i Sverige med 6.3 procent, og i Finland med 6.4 procent frem til 2010. Væksten for Baltikums vedkommende vil være 6.6 procent.

I 2994 gik der 5,017 tons fragt til Afrika fra Danmark. Fra Sverige 5,155 tons, fra Norge 1,270 tons, fra Finland 2,389 tons, og fra Baltikum 47 tons.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156