23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL kræver kontrol i miljøzoner

Vognmandsorganisation frygter de lovlydige vognmænd bliver sorteper uden en effektiv kontrol og sanktionsmuligheder over for miljøsyndere. Aalborg Kommunes miljøzoneplaner hilses velkommen i Dansk Transport & Logistik. Ikke mindst fordi Aalborgs oplæg til en miljøzone er langt mere økonomisk realistisk og samtidig ligger tæt op ad den svenske miljøzonemodel, der gælder i fire svenske storbyer.

Vognmandsorganisation frygter de lovlydige vognmænd bliver sorteper uden en effektiv kontrol og sanktionsmuligheder over for miljøsyndere.

Aalborg Kommunes miljøzoneplaner hilses velkommen i Dansk Transport & Logistik. Ikke mindst fordi Aalborgs oplæg til en miljøzone er langt mere økonomisk realistisk og samtidig ligger tæt op ad den svenske miljøzonemodel, der gælder i fire svenske storbyer.





Det fremgår af DTL's høringssvar til Aalborg Kommune, der ønsker at gennemføre et tre-årigt forsøg med en miljøzone i det centrale Aalborg.

- For DTL er det væsentligt, at transportørerne ikke skal forholde sig til mange forskelligartede miljøzoneordninger i Danmark - og i EU. Vi ser det derfor som meget vigtigt, at der sker en ensretning af de kendte forslag til forsøg med miljøzoner i Aalborg, København og Frederiksberg, således at kravene er de samme, og at køretøjerne kun behøver én godkendelse/ mærkat, skriver DTL i høringssvaret.

Seriøs kontrol

DTL betegner det som afgørende, hvis miljøzoneforsøget skal fungere, at der gennemføres en seriøs og løbende kontrol af de tunge køretøjer i miljøzonen.

Hvis ikke lastvogne i zonen ikke tjekkes rutinemæssigt, vil køretøjer, der ikke opfylder miljøkravene køre i zonen alligevel og de vognmænd, der overholder miljøkravene - og måske har investeret i nyt materiel for at overholde reglerne - vil reelt sidde tilbage med sorteper i forhold til de vognmænd, der vælger at ignorere reglerne.



For tidligt

Aalborg Kommune lægger op til at forsøget skal starte allerede 1. november i år.

DTL finder det er urealistisk, blandt andet fordi de berørte transportvirksomheder ikke vil få tilstrækkelig tid til at planlægge og investere i materiel, der opfylder reglerne.

De tekniske krav i forsøget er at store dieselkøretøjer som minimum skal leve op til EURO2-normen, hvilket svarer til alle lastvogne efter oktober 1996.

Køretøjer, der ikke opfylder EURO2-normen skal have eftermonteret et partikelfilter.

Der vil også blive udpeget en transitrute gennem den indre by, for køretøjer, der ikke lever op til minimumskravet.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094