AdBlue på danske tankstationer
EU?s køreplan for miljøvenligere dieselmotorer er som bekendt blevet overhalet indenom af den tyske motorvejsafgift og den første danske lastbil med Euro5 motor blev leveret i juni.
Derfor er det også fem minutter over 12, når Hydro Texaco netop har åbnet den første AdBlue stander i Padborg. De andre olieselskaber på det danske marked er også på vej med AdBlue anlæg.
De nye miljøvenlige Euro5 dieselmotorer ? der først bliver et krav i 2009 - kræver tilsætningsstoffet AdBlue for, at de skadelige stoffer i udstødningen kan nedbrydes i lastvognenes katalysatorer. Det gælder i øvrigt også for flere af de kraftige Euro4 motorer.
Maut-taksterne falder i takt med lastbilmotorens miljøvenlighed, og derfor er der især interesse for de miljøvenlige motorer blandt eksportvognmændene.
Men da leasingselskaber typisk går efter højest mulig gensalgsværdi, vil Euro5-udrustede lastvogne sandsynligvis også få en forholdsvis hurtig introduktion på lastvogne i indenrigstrafik.
Derfor står olieselskaberne lige nu over for den store udfordring at gøre AdBlue tilgængeligt, dér hvor de store lastvogne kører.
Hydro Texaco var først i Danmark med et strategisk godt placeret anlæg, som er opstillet hos Scania Biler A/S i Padborg. Hydro Texaco markedsfører AdBlue under produktnavnet air1 som er et Yara produkt.
SHELL har også åbnet for AdBlue-hanen på det store tankanlæg på Lejrvejen i Padborg, mens de øvrige selskaber er tæt på at være klar ved landegrænsen. Men det vil tage tid, før AdBlue-standerne har bredt sig ud over hele landet.
Udfordringen for vognmænd og chauffører er nu og bliver fremover at finde en tankstation med AdBlue. Det vil nemlig ikke blive opstillet AdBlue på alle tanksteder. Til gengæld forventes mange vognmænd at få opstillet tankanlæg hjemme eller få leveret i emballage.
-----