23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fortsat stor vækst i Rotterdam

Det var især den udgående godstrafik som steg, nemlig med 8 pct. i sammenligning med en 4 procents stigning i de indgående godsmængder. Men når det handler om containerhåndteringer var vækstraten to-cifret: nemlig 15 pct. mere end i første halvår 2004 svarende til 4,6 mio. TEU.

- Væksten fortsætter på et højt niveau selv om vi befinder os i en moderat makro-økonomisk situation, siger adm. direktør for Havenbedrijf Hans Smits, som hæfter sig ved, at væksten er høj på trods af en nedgang i f.eks. jernmalm. Container ? ikke mindst med forbrugsvarer ? er uden sidestykke sammen med bulk til industrien.

- Så jeg fastholder min forudsigelse for året som helhed, der går på en total godsomsætning på mellem 2 og 3 procent og med en containerfremgang på mindst 10 procent, siger han.

Fjernøsten og Brasilien

Når det gælder general cargo er resultaterne for første halvår fine ? mens dry bulk og flydende bulk kun havde stabile og let stigende tal. Stigningen i general cargo var på 5 mio. svarende til 10 procent på grund af en markant fremgang i containerantallet. 15 procent flere indgående og 12 procent flere udgående. Alt i alt 600.000 TEU mere.

Det er fortsat Fjernøsten som trækker læsset sammen med Brasilien og Baltikum. Derimod var der hverken fremgang eller tilbagegang for den intra-europæiske transport.

Det er ikke mindst betydelige og forstærkede investeringer både i mandskab og materiel, som har sat Rotterdams terminaler i stand til at klare den store vækst, oplyser havnen.

Roll-on / roll-off transport gik derimod ned med 9 procent til 5 millioner tons, hvilket ikke mindst begrundes med, at Seawheel ro/ro servicen blev vekslet til en container service.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.137