23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fordobling af flåden 2005-2024

Men andre i mange andre situationer er de såmænd ikke langt fra hinanden. Som for eksempel når det gælder prognoser for udviklingen i verdens flåder af fragtfly frem til 2023-24.

De er i hvert fald enige om, at verdens fragtfly vil stort set fordobles i antal fra 2005-2023.

Boeing finder i deres nyeste prognose, at der i 2004 var 1,757 fragtfly i verden. Deriblandt 920 små fragtere som ATP og Boeing 737, 265 mellemstore widebody-fly som Boeing 757 og Airbus A300/310, og 463 af de helt tunge drenge som Boeing 747 og AN-124.

Boeing regner med, at der i perioden 2005-2024 vil komme endnu 24 små, 178 mellemstore og 519 king-size fragtere. Altså i alt 721 nye rene fragtere. Airbus har regnet sig frem til 727, så forskellen i minimal.

Samtidig, siger Boeing, vil operatørerne pensionere 767 små, 85 mellemstore og 251 af de helt store fragtfly.

Dobbelt så mange fragtfly

Også i perioden 2005-2024 vil operatørerne dernæst konvertere 2,148 brugte passagerfly til fragtfly ? nemlig 1,066 små, 605 mellemstore og 477 store fly.

Det betyder, at der i 2024 vil være 3,526 fragtfly i verden ? 1,255 små, 1,063 mellemstore og 1,208 rigtig store fragtere.

Dermed er det sagt, at forholdet mellem ombyggede passagerfly og rene nybyggede fragtfly er tre-til-en ? og at omkring 70 procent af alle de fragtfly, der er i drift i dag, vil være ude af tjeneste i 2024. Samme tal når Airbus frem til.

Og det helt overordnede facit er, at der i 2024 vil være stort set dobbelt så mange fragtfly i tjeneste, som der findes i dag.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093