23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Chauffør-direktivet vedtaget

Folketinget vedtog i går følgelovgivningen til EU's omstridte arbejdstidsdirektiv for lastbilchauffører – forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter.

Folketinget vedtog i går følgelovgivningen til EU's omstridte arbejdstidsdirektiv for lastbilchauffører – forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter.





Derfor vil ATL sammen med HTS Arbejdsgiverforening genoptage forhandlingerne med 3F om implementering af loven i de kollektive arbejdsmarkedsaftaler for danske

chauffører.

Direktivet indfører minimumsforskrifter for arbejdstiden med henblik på at højne færdselssikkerheden, forbedre konkurrencevilkårene, begrænse natarbejde og i det hele taget at sikre et bedre arbejdsmiljø for chauffører og andre med tilknytning til transporterhvervet.

ATL oplyser, at man skønner, at direktivet vil skabe 3.500 nye jobs i den danske transportbranche, men peger på sin undersøgelse, der viser, at 86 procent af alle chauffører arbejder mere end 37 timer om ugen.

- Næsten 30 procent arbejder endda mere end 48 timer om ugen, siger afdelingschef i ATL, André Rouvillain og tilføjer, at man derfor er nødt til at planlægge arbejdet bedre end man gør i dag, og undgå overarbejde ved at bruge overenskomstens fleksible regler for arbejdstid, til at have flere chauffører til at dele samme lastbil.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125