23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

A380 kan også flyve!

Flyet lettede helt uden problemer af nogen art og fløj i små fire timer over Sydfrankrig og Middelhavet, før det satte hjulene blidt og roligt i Toulouse Blagnac Lufthavnen kort efter middag.

- En fantatisk rolig og afslappet tur, hvor alt fungerede perfekt, sagde flyets kaptajn efter landingen. Mange fly-interesserede verden over var med på en kigger via et af de video-links, der i real-time fulgte hele forløbet.

Flyets løftede med en startvægt på 421 tons ? i sig selv en rekord for passagerfly. Og startvægten vil oven i købet vokse til 560 tons, når det går ud på sin første passagerflyvning i 2. halvdel af næste år, hvor der vil stå Singapore Airlines på haleroret, der er højt som et syvetagers hus. Singapore Airlines har skrevet ordrer på 10 fly i fast levering samt yderligere 15 optioner, der kan udnyttes inden for en periode.

60 lufthavne

Nu venter der de første Airbus A380 fly omkring 2,500 timers flyvninger i det krævende testprogram, der lægger op til certificering af flyet til kommerciel drift. I alt fem A380 fly vil deltage i programmet, der efter den første, spektakulære flyvning nu er blevet daglig rutine i Toulouse.

Samtidig er der travlhed på omkring 60 lufthavne verden over, der vil gøre sig klar til at få del i A380-trafikken, der vil transportere ca 550 passager pr flyvning på ruter mellem de store knudepunkter på alle kontinenter.

Også fragt

Men A380 er som bekendt også fragtfly: Af de i alt 154 ordrer, der er afgivet ved udgangen af april, er de 27 på fly i fragtversion af A380.

Fragteren vil løfte 150 tons fragt over distancer på op til 10,400 km i ét ryk, og det har foreløbigt solgt det til operatører som Emirates SkyCargo, IFLC, FedEx og UPS.

Det bliver en A380F fra FedEx, der letter som det første engang i midten af 2008.

Foto A380.jpg

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078