23948sdkhjf

Havnene undrer sig over havnelov

- Ingen organisationer ønsker forslaget. Formålet med lovforslaget er, at de største havne skal kunne opnå dispensation til at udføre lodsning, bugsering og trosseføring, hvis de kan vise, at det ikke udføres tilstrækkelig effektivt og prisbilligt af private operatører. Forslaget udvider den adgang transportministeren allerede har til i særlige tilfælde at lade en havn udføre havne relateret virksomhed. Med forslaget defineres en forsøgsordning, hvor de syv største offentligt ejede havne på nærmere fastsatte vilkår kan udføre skibsrelaterede hjælpetjenester som lodsning, bugsering og fortøjning. Forslaget gælder for kommunale selvstyrehavne og kommunalt ejede aktieselskabshavne.

- Men transportministerens forslag indeholder så restriktive krav til ansøgerne, at kun et par havne skønnes at ville kunne deltage i forsøget, og på meget usikre vilkår, lyder det fra havnene

EU mindre restriktiv

- Forsøget vil således ikke kunne dokumentere hverken, at havne på fri og lige konkurrencevilkår kan udføre havnerelaterede og skibsrelaterede tjenester effektivt og billigere, eller at fem havnes mulighed for at udføre havne- og skibsrelaterede tjenester fører til generelt lavere omkostninger for havnens brugere

Forslaget er væsentligt mere restriktivt over for havnes adgang til at udføre havne- og skibsrelaterede tjenester end forslag til direktiv om ?Adgang til markedet for havnetjenester?, som Europa-parlamentet og Rådet behandler. Dette direktivforslag ventes vedtaget i år, og vil give de 20 største danske havne mulighed for at udføre alle former for havne- og skibsrelaterede tjenester på ensartede og gennemsigtige konkurrencevilkår, fremhæver Danske Havne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062