23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Farvel til rigtige Scania lastvogne

Mange Scania-fans vil nok fælde en tåre - nogen måske endda bryde ud i gråd

Mange Scania-fans vil nok fælde en tåre - nogen måske endda bryde ud i gråd





Det sker når den svenske lastvognskoncern til efteråret blot et år efter introduktionen indstiller den europæiske produktion af den nye T-model med lang snude. Dermed slutter en næsten 100-årig epoke for den nuværende Scania-koncern og det tidligere Scania-Vabis , der så godt som altid har produceret langsnudede lastvogne. Faktisk har det været et kendetegn for Scania, at man kan kunnet levere en ”rigtig” lastvogn med snude, uafbrudt siden den første så dagens lys i 1909. Det er et par år siden, at Volvo Trucks på grund af for lav efterspørgsel indstillede produktionen af NH-serien med lang snude.

Nu er det altså gået ligeså for Scania. I Europa har T-modellen udgjort mindre end 2 pct. af Scanias salg, og i Latinamerika, hvor snudelastbiler ellers har været dominerende i mange år, er efterspørgslen også stærkt nedadgående til fordel for frembyggede lastvogne.

Den sidste europæiske Scania T-model forventes at løbe af samlebåndet i slutningen af september i år, mens den brasilianske produktion af Scania T-biler i 4-serien forventes at fortsætte i et par år endnu - dog ikke for eksport til Europa. I Danmark er der solgt ca. 50 T-biler siden introduktionen af 4-serien i 1996.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079