23948sdkhjf

En der skiller sig ud fra mængden

Blokvognstrækker med fuldautomatisk gearkasse og momentomformer har en pris

Blokvognstrækker med fuldautomatisk gearkasse og momentomformer har en pris



Når lastbilproducenterne taler om brændstof-forbrugstal, er det næsten altid tal fra to-akslede trækkere med tilkoblede strømlinede gardintrailere eller lignende, man viderebrin-ger.

Vi går ofte mod denne strøm, fordi det, som læserne gerne vil vide noget om, er tal fra den virkelige verden.

Der ser det hele nemlig ofte noget anderledes ud. Denne måneds lastbil er én, som virke-lig skiller sig ud fra mængden. Her er tale om en treakslet blokvognstrækker, med en fuld-automatisk gearkasse (der ikke må forveksles med I-shiftgearkassen) udstyret med mo-mentomformer (ofte kaldet konverter) og træk på begge bagaksler.

Blokvognstrækkeren er en Volvo FH12 6x4 med 460 hk motor og Volvos unikke Powertro-nic gearkasse, der er en virkelig god gearkasse til netop blokvognskørsel samt bygge- og anlægstransporter.

Tandembogien er Volvos kraftige version med navreduktion i begge aksler. En konfigurati-on, der ikke er den billigste, når talen falder på brændstofforbrug. Som man siger i svær-godstransportbranchen, så er det suverænt med en konverter.

Tager sig betalt

Men som regel tager den sig også betalt for de tunge igangsætninger.

Heri ligger, at brugen af konverteren koster på brændstofforbruget.

Vognmand Peter Danielsen i Esbjerg, der var den første, der overhovedet fik leveret en Volvo FH12 med denne transmission i kombination med en 460 hk motor, har ladet os få indblik i sine forbrugstal.

Over en fire måneders periode har vognen rullet 36.116 km, og i denne periode er der ble-vet fyldt 18.914 liter autogasolie på.

Det svarer til en forbrugsfaktor på 1,91 kilometer pr. liter brændstof.

I hele perioden er der konstant blevet kørt med en blokvogn belæsset som den der ses på billedet.

Enorm vindmodstand

Vognmanden siger til Trans Inform, at vogntogets tomvægt ligger omkring 35 ton, mens vogntoget belæsset med tre lange vinger som på billedet har en totalvægt på 53 ton. I den forløbne periode har hovedparten af transportopgaverne fortrinsvis været sådanne trans-porter, der er kørt fra Nakskov til Esbjerg.

Når vingerne er læsset sådan er der en enorm vindmodstand, som kan aflæses direkte på brændstofforbruget.

Siden Volvoen blev leveret til den vestjyske vognmand i efteråret 2003 er softwaren i gearkassen blevet opdateret og det har været til den gode side for brændstofforbruget slutter Peter Danielsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078